Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Bröllopet tvingar bort reklamcyklarna

Publicerad: 1 April 2010, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:56

Trots att prinsessans Victorias bröllop tvingar bort den viktigaste hyrstationen räknar Clear Channel med rekord för reklamcyklarna i år.


I dag är det säsongspremiär för Clear Channels reklamcyklar i Stockholm. Alvedon är kvar som sponsor av cyklarna, med nya ägarna Glaxo Smith Kline som tog över Alvedon från Astra Zeneca förra året.

– Alvedon vill inte släppa reklamplatsen, säger Ted Johansson, marknadsansvarig för Clear Channel i Sverige.

Clear Channel räknar med en rekordsäsong för cyklarna, trots att Clear Channel inte kan ställa fram alla cyklar man har.

– Vi har avtal med Stockholms stad om att driva 160 stationer med 2 000 cyklar, men hittills har vi bara kunnat ha 1 000 av cyklarna ute och 80 stationer, säger Ted Johansson.

Istället för att ge nya bygglov till hyrstationer tvingar Stockholms stad i år bort Clear Channels viktigaste station, framför Centralstationen. Området förbereds inför kronprinsessan Victorias bröllop.

– Vi behöver få stadsbyggnadskontoret att omedelbart prioritera cyklarna och låta oss bygga ytterligare 20 stationer centralt. Vi har över 1 000 cyklar som står i lager och bara väntar på att få komma ut på gatorna, säger Ted Johansson.

I år får även Göteborg reklamcyklar, men där är det JCDecaux som fått uppdraget att sälja reklamutrymmet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.