Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

”Boka utomhus behöver inte vara svårare än att boka restaurang”

Publicerad: 19 Juli 2019, 07:15

Carl Liverstam är Nordenchef på Platform 161, som samarbetat med Big Heart.

Platform 161 vill göra det lättare för annonsörer att på egen hand köpa, aktivera och realtidsoptimera utomhuskampanjer.


Ämnen i artikeln:

ProgrammaticUtomhus

Platform 161 möjliggör med sin programmatiska annonsplattform realtidsoptimering av digitala utomhusytor i Sverige. Annonsörer ska på egen hand kunna köpa, aktivera och optimera sina utomhuskampanjer i realtid, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

- Att boka utomhusreklam idag behöver inte vara svårare än att boka ett bord på en restaurang. Tekniken har funnits sedan en längre tid. Redan 2014 hade vi tillsammans med Coca-Cola den första europeiska kampanjen där vi använde oss av realtidsteknik för att göra utomhusköp, kommenterar Carl Liverstam, som är Nordenchef på Platform 161.

Med den nya tekniken går det att undvika att fel mottagare tar in ens budskap även i utomhusreklamen, skriver man i pressmeddelandet. Utomhusytorna kan istället anpassa sig efter vem som går förbi. Detta genom att till utomhuskampanjen addera egen data i form av vilka som till exempel besökt ens butik, eller deltagit i ett event. Man kan också ställa in kampanjen efter andra variabler som väder och pollenhalter, för att bättre passa människors intressen för stunden. Reklamens budskap kan även optimeras löpande efter vilken tid det är på dygnet, och i relation till var skyltarna står.

Välgörenhetsorganisationen Bigheart var först ut i Sverige att prova Platform 161:s teknik på Arlanda Express tavlor, och idag arbetar man även med Åbro och Turkish Airlines på samma sätt. 

Pepsi Max har i Nederländerna testat programmatiska köp med Platform161 och tog via beacon-teknik upp vilka som stannade vid deras monter för smakprover. Algoritmen använde sig sedan av informationen för att självmant köpa ytor i det närliggande varuhuset när personerna i fråga rörde sig i närheten av reklamytorna. På så sätt kunde man fånga upp de som timmen innan fått ett smakprov Pepsi Max, även i utomhusreklamen. Caset belönades med IAB:s Mixx Award 2019.

– Just nu är det väldigt nytt för många, men det kommer nog inte dröja länge innan programmatiska utomhusköp är en given marknadsföringsmetod, säger Carl Liverstam i pressmeddelandet.

På frågan om annonsörer via Plattform 161 kan komma åt ytor hos de stora svenska aktörerna Clear Channel, JCDcaux, Visual Art och Ad City Media, svarar Carl Livenstam via sms: Vi har proaktivt fört samtal med leverantörer för att de ska koppla upp sitt inventory programmatiskt[…]Publicisterna har ännu inte anslutit sig till SSP:er som tillåter flertalet DSP:er att köpa programmatiskt”.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ProgrammaticUtomhus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.