Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Beslutet: Cykelavtalet måste göras om

Publicerad: 28 Juni 2018, 07:32
Uppdaterad: 29 Juni 2018, 09:40

UPPDATERAD. JCDecaux vann cykelupphandlingen – men nu måste processen göras om. "Det är otroligt tråkigt", säger Daniel Helldén, trafikborgarråd vid Stockholms stad.


Ämnen i artikeln:

JCDecauxClear Channel

Turerna kring de eftertraktade cykelavtalet i Stockholm stad har varit många. Nu står det klart att cykelupphandlingen måste göras om, vilket P4 Stockholm var först att rapportera om.

Det var i slutet av september som utomhusaktören JCDecaux vann avtalet för Stockholms stads lånecyklar, efter att Clear Channel haft kontraktet under 12 års tid.

Bolaget Marfina SL, som Clear Channel är underleverantör till, överklagade dock beslutet och sedan dess har överklagan utretts av förvaltningsrätten i Stockholm.

Anledningen till att upphandlingen måste göras om är att förvaltningsrätten anser att avtalet på tio år är för långt och att 5-7 år är mer rimligt. Det är bolaget Marfina som har yrkat på att avtalets löptid på 10 år är längre än vad som kan förväntas gå åt för att rent ekonomiskt kompenseras för de investeringar som läggs ned på exempelvis nya cyklar och cykelställ.

Förvaltningsrätten menar att Stockholm kommun inte gjort sannolikt att avtalen verkligen måste löpa över en sådan lång tid som över tio år.

–Vi har bedömt att 10 år, egentligen 7 år med möjlighet till förlängning på 3 år, är rimligt med tanke på de investeringar som görs. Att skrota ett lånecykelsystem efter kanske bara fem år känns märkligt. Tidigare avtal har gällt i 11 år och sedan förlängts till 12 år, det är inte ovanligt i den här typen av system, men rätten gör en annan bedömning, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd vid Stockholms stad till Dagens Media.

Nu har Stockholm stads jurister tre veckor på sig att se över om förvaltningsrättens beslut bör överklagas. Med tanke på att den första överklagan tog hela åtta månader för förvaltningsrätten att fatta något beslut kring lär processen i så fall bli långdragen.

Daniel Helldén säger att de nya cyklarna kommer vara på plats någon gång nästa år, exakt när är ännu ovisst.

– Det är otroligt tråkigt, oavsett vem som vann upphandlingen så hade det funnits 5000 elcyklar runt om i hela staden, nu är de bara centrerade till innerstaden. Det är tråkigt eftersom vi vill kunna erbjuda elcyklar dygnet runt och året runt.

Clear Channels vd Ola Klingenborg säger att han inte har så mycket att uttala sig om kring cykelupphandlingen då utomhusaktören inte är part i målet.

– Vi kör det nuvarande systemet, som precis tagit nya användarrekord, denna säsong enligt uppdrag från Stockholm stad.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

JCDecauxClear Channel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev