Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Bakslag för JCDecaux om reklamskatten

Publicerad: 17 Februari 2011, 08:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

JCDecaux stämde staten på 90 miljoner på grund av orättvis reklamskatt. Nu avvisas deras krav.


Ämnen i artikeln:

ReklamskattenJCDecaux

JCDecaux, som säljer reklamplatser för utomhusreklam, stämde tidigare i år staten. Detta på grund av att bolaget anser sig vara diskriminerade av reklamskatten.

JCDecaux menade att en ändring reklamskattens utformning 2006 – som innebar skattelättnader för vissa andra medieslag – utgjorde otillåtet statligt stöd i strid med EU-regler.

– Vi anser att vi har ett starkt case, sade JCDecaux vd Magnus Heljeberg då till dagensmedia.se.

Det anser inte Stockholms tingsrätt – som väljer att inte pröva fallet.

De ogillar JCDecaux käromål och lägger ned fallet utan prävning.

Tingsrätten konstaterar att det är ”en åtgärd som bör tillämpas restriktivt … endast när talan i sin helhet är ogrundad. Så är fallet här i och med att samtliga JCDecaux yrkanden enbart syftar till att JCDecaux ska återfå den reklamskatt som bolaget har erlagt eller kommer att erlägga”.

Dock öppnar tingsrätten för att själva sakfrågan, om reklamskattsreglerna kan tänkas vara otillåtet statsstöd, kan prövas framöver.

”Tingsrätten konstaterar att ett ogillande av käromålet utan utfärdande av stämning inte förtar JCDecaux möjligheten att få frågan om reklamskattens förhållande till statsstödsreglerna prövade i svensk domstol. Det är nämligen möjligt att grunda en skadeståndstalan gentemot staten på en skada av annat slag än erlagd skatt”.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ReklamskattenJCDecaux

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev