Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Även Stockholms kommunala turistbyrå stoppade kampanjen

Publicerad: 3 September 2014, 08:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

Stockholm Visitors Board säger till Millesgården att man inte får visa nakna kroppsdelar – men ångrade sig efter några timmar.


Dagens Media har berättat hur Storstockholms Lokaltrafik (SL) i går krävde att Millesgården bytte motiv, i museets kampanj för utställningen "Pompeji".

Millesgården har köpt Clear Channels stortavlor i tunnelbanan och motivet, där två halvgudar sitter omslingrade och den ena hållet om bröstet på den andra, var för naket för SL.

Konstverket är 2000 år gammalt.

Men under onsdagen kovände SL och tillåter nu Millesgårdens motiv.

Men problemen fortsätter för kampanjen. Via Stockholm Visitors Board har Millesgården köpt digital skärm. Men idag kom beskedet att bolaget, som ägs av Stockholms stad och är den officiella turistorganisationen, inte tillåter motivet.

" Tyvärr får vi dock inte visa nakna kroppsdelar på turistbyrån. Har du möjligtvis en mer täckt bild?" skriver bolaget till Millesgården, enligt ett mejl som Dagens Media tagit del av.

Några timmar senare, på onsdag eftermiddag, meddelar Ann-Charlotte Jönsson, PR-chef för Stockholm Business Region, att turistbyrån ångrat sig släpper fram reklamen.

" Det var ett handläggningsfel från en kollega. VD gav 'go' för kampanjen med bild och allt" skriver hon i mejl till Dagens Media.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.