Få hela storyn
Starta din prenumeration
Utomhus
Publicerad: 23 december 2014, 05:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:17
Plötsligt var utomhus den mest kreativa reklamkanalen.
Över 22 miljoner personer har sett när Photoshop-experten Erik Johansson skämtar med intet ont anande personer i en busskur utanför Stockholm i Abby Norms Photoshop Street Retouch Prank.
Barncancerfondens och Åkestam Holsts tankeväckande remake av Apotek Hjärtats banbrytande schampo-reklam i tunnelbanan har setts av sex miljoner.
Den digitala tekniken – i kombination med byråernas kreativitet – har gett utomhusmediet en ny skjuts under 2014.
Nu är det inte bara de som passerar stortavlorna som är målgruppen – utan även alla som nås av budskapet när det sprids viralt på nätet.
Filmen om kampanjen har blivit viktigare än kampanjen.
– Våra kunder kräver att vi adderar spridbara element och saker som det kan snackas om i alla kampanjer, säger Åkestam Holsts Andreas Ullenius.
En uppenbar risk är dock att det innebär mindre pengar för utomhusaktörerna – det räcker med en enda stortavla för att en kampanj ska bli viral.
Kristin Djerf