Få hela storyn
Starta din prenumeration
Utomhus
Publicerad: 13 Augusti 2012, 13:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15
Clear Channel ökar omsättningen med 22 procent under 2011 och nådde all time high. Även rörelseresultatet ökade.
Ämnen i artikeln:
Clear ChannelUtomhusbolaget Clear Channel redovisar sin svenska verksamhet i flera olika bolag. Sammanräknat omsatte bolagen 679 miljoner kronor under 2011, vilket är en ökning med 22 procent från föregående års 557 miljoner kronor.
Rörelseresultatet som under 2010 landade på 52,6 miljoner kronor ökade till 76,2 miljoner kronor.
– Vi hade ett väldigt bra år 2011 och nådde all time high. Utöver att vi vann viktiga kontrakt som SL och Jernhusen, tillsammans med andra viktiga partners, så växte också den underliggande delen fint och vi slog marknaden, säger Ola Klingenborg, vd för Clear Channel i Sverige.
Han säger att han ser en trend att allt fler tv-annonsörer flyttar sina pengar till utomhusmediet.
– Det råder en reklamtrötthet i tv. En färsk undersökning från Sveriges Annonsörer visar att 80 procent av allmänheten är trötta på tv-reklam medan 75 procent är positiva till utomhusreklam. Dessutom ser de här annonsörerna att de inte får det genomslag de önskar på den fragmenterade tv-marknaden.
Henrik Widell
Ämnen i artikeln:
Clear Channel