Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Adcity Media köper norska Prego

Publicerad: 26 Februari 2018, 12:31
Uppdaterad: 26 Februari 2018, 12:31

Anders Axelsson, vd för Adcity Media. Foto: Janne Naess

Adcity Media köper upp det norska utomhusbolaget Prego Media. Genom köpet ska man växla upp konkurrensen mot Clear Channel och JCDecaux i Norge.


Ämnen i artikeln:

Adcitymedia

Utomhusbolaget tar klivet in på den norska marknaden och köper upp utomhusbolaget Prego Media.

Med en omsättning på 32 miljoner norska kronor är bolaget enligt pressmeddelandet den tredje största aktören inom OOH i Norge.

I Pregos produktportfölj ingår 600 storformatsytor i Norges storstäder. Majoriteten av tavlorna är analoga men bolaget står just nu inför en digitalisering.

Målet med köpet är att tredubbla Pregos omsättning till 2021 genom både befintliga och nya avtal samt genom att digitalisera skärmarna.

– Vi är väldigt nöjda med att få Adcity Media som ägare. Idag är OOH-marknaden i Norge i princip ett duopol, och vi ser att det finns goda möjligheter för en nordisk partner att få fotfäste utöver de största aktörerna Clear Channel och JCDecaux. Det kommer bli stort fokus på digitalisering de kommande åren, varför vi tror att Adcity Medias kunskap och kompetens är en perfekt match för att Prego ska kunna vara med och slåss om stora kontrakt och upphandlingar framöver. Jag tror att det här är en nyhet som kommer tas väl emot av de som förvaltar stora reklamkontrakt, säger Pregos styrelseordförande Thomas Haave, i ett pressmeddelande.

Köpet av norska Prego är en del av Adcity Medias satsning på att bli globala.

– Som vi tidigare kommunicerat har Adcity Medias redan genomförda förvärv integrerats mycket bra och vi har meddelat att vi ser på på andra och större marknader. En kombination av förvärv, uppstart av egna kontor och partnerskap ska ge Adcity Media en global närvaro inom de kommande tre till fem åren, varför detta första steg tillsammans med Prego känns väldigt roligt och inspirerande, säger Adcity Medias vd Anders Axelsson, i ett pressmeddelande.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Adcitymedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.