Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Utomhus

Ad City Media rusar på rapport

Utomhusaktören Ad City Media, noterad på First Norh, ökade omsättningen med över 100 procent under det tredje kvartalet. Aktien rusade på rapporten – med som mest 14 procent.


Publicerad 2016-11-10 14:18
Uppdaterad 2016-11-10 14:32

Ämnen i artikeln:

Utomhus

Dela artikeln:

Reklam utomhus växer kraftigt. Sektorn har visat starka tillväxtsiffror merparten under 2016 och under september ökade utomhusreklam med 20 procent, enligt mediebyråbarometern.

Ad City Media, som på torsdagsförmiddagen rapporterade det tredje kvartalet, ökade omsättningen med 106 procent, jämfört med samma period förra året, från 10 till 20,5 miljoner kronor. Ebitda uppgick till 2,2 miljoner (-539) och ebitda-marginalen ökade med 503 procent under samma period.

Tillväxten ligger främst i september månad, som är en stark mediemånad. Affärsområdet media ökar under kvartalet med 54 procent jämfört med samma period i fjol. Enligt mediebyråbarometern ökade den totala utomhusmediamarknaden i Sverige med 23 procent.

Ackumulerat i år ökar  AdCityMedia med 64 procent mot utomhusmediamarknaden som totalt är upp 9 procent. Ökningen beror främst på ökad digital försäljning.

– Vi fortsätter således att ta marknadsandelar, säger vd Anders Axelsson.

Ad City Media har 167 ledskärmar från norr till söder i Sverige, framför allt i de största städerna.

– Marknaden är mottaglig för utomhus just nu. Vi har produkter som jag tycker slår det mesta. Ska man sticka ut och göra intryck måste man tänka stort. Därför började vi jobba mer med vepor – men vi tror att detsamma gäller digitalt och satsar därför på digitala storformat i full motion. I en digital värld är storleken lika viktig, säger Anders Axelsson till Dagens Media.

Även affärsområdet creative med production och digital signage (analog storformatsreklam på fasad och i butik samt digitala skärmar i butiksmiljö) ökar under perioden – områden som Anders Axelsson tror kommer fortsätta växa.

– Trycket är högt bland butiksägare för att konvertera till digitala kanaler. Vi har en egenutvecklad mjukvara som gör att vi slippar kablar och datorer. Vi interagerar mot smart-tv:s vilket gör att det enda som behövs är wi-fi och ström. Effekten blir att vi sänker kostnaden och kan garantera att skärmen visar rätt budskap.

I oktober ökade investeringarna i utomhusreklam/trafikreklam med 43 procent, enligt mediebyråbarometern.

– Vi ger inga prognoser till marknaden, men det är intressant att veta att det fortsätter uppåt. Det är väldigt fina siffror. Det känns som att mediekartan ritas om lite just nu, med utmaningarna i linjär tv och i print. Då kanske man söker sig till ett medie som inte går att undvika – samtidigt som det digitala kommer väldigt starkt. Digitalt utanför hemmet kommer att växa mer och mer, säger Anders Axelsson.

Vid klockan 14.45 på torsdagen stod aktien i 107,5 – upp 11 procent

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.