Utomhus
7 utomhuskampanjer som får dig att tappa hakan
Publicerad: 29 oktober 2014, 12:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:50
Skräckdockor, utomjordingar och spöken. Här är kampanjerna som tar utomhusreklamen in i framtiden - och ut på nätet.
Ämnen i artikeln:
PepsiAdobe photoshoppar folk i realtid. Barncancerfonden får tunnelbaneresenärerna att tänka efter. Och Gröna Lund skrämmer slag på flanörer.
Fenomenet, att göra något spektakulärt på en enskild utomhusyta, och sedan göra en film som kan ta innehållet ut på nätet, börjar bli en stark reklamtrend.
– I stället för att utomhusreklam betraktas som gammalt och mossigt ses det som modernt. Vi kommer att få se ännu mer tekniskt avancerade lösningar framöver. Impacten blir stor med de nya spridningsmöjligheterna, säger Andreas Morne, vd på Abby Norm, som stod bakom Adobes hyllade kampanj.
Kort sagt: Själva enheten är inte kampanjen. Den virala filmen är det.
1. Mördardockan Chucky jagar barnfamiljer
Byråer: Det brasilianska programmet ”Programa Silvio Santos” står bakom lanseringsstuntet under överseende av Universal Studios.
2. Adobes smarta spratt
Byråer: Abby Norm, viralbyrån Beon.
3. Pepsis sjuka busskur
Byråer: AMV BBDO, London.
4. Gröna lunds skräckchock
Byråer: Pool. Stopp har producerat filmen.
5. Barncancerfondens tänkvärda remake på schampooreklam
Byråer: Garbergs. Filmen är producerad av Adamsky, den tekniska lösningen är gjord tillsammans med Stopp och Clear Channel.
6. BA får Londonborna att häpna – och titta mot himlen
Byråer: Ogilvy One, London.
7. Walkers stoppar Gary Lineker i en utomhustavla – eller?
Byråer: AMV BBDO.