Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Utomhus

7 utomhuskampanjer som får dig att tappa hakan

Publicerad: 29 Oktober 2014, 12:26
Uppdaterad: 06 December 2015, 11:50

Skräckdockor, utomjordingar och spöken. Här är kampanjerna som tar utomhusreklamen in i framtiden - och ut på nätet.


Ämnen i artikeln:

Pepsi

Adobe photoshoppar folk i realtid. Barncancerfonden får tunnelbaneresenärerna att tänka efter. Och Gröna Lund skrämmer slag på flanörer.

Fenomenet, att göra något spektakulärt på en enskild utomhusyta, och sedan göra en film som kan ta innehållet ut på nätet, börjar bli en stark reklamtrend.

– I stället för att utomhus­reklam betraktas som gammalt och mossigt ses det som modernt. Vi kommer att få se ännu mer tekniskt avancerade lösningar framöver. Impacten blir stor med de nya spridningsmöjligheterna, säger Andreas Morne, vd på Abby Norm, som stod bakom Adobes hyllade kampanj.

Kort sagt: Själva enheten är inte kampanjen. Den virala filmen är det.

1. Mördardockan Chucky jagar barnfamiljer

 

Byråer: Det brasilianska programmet ”Programa Silvio Santos” står bakom lanseringsstuntet under överseende av Universal Studios.

2. Adobes smarta spratt

Byråer: Abby Norm, viralbyrån Beon.

3. Pepsis sjuka busskur

Byråer: AMV BBDO, London.

4. Gröna lunds skräckchock

Byråer: Pool. Stopp har producerat filmen.

5. Barncancerfondens tänkvärda remake på schampooreklam

Byråer: Garbergs. Filmen är producerad av Adamsky, den tekniska lösningen är gjord tillsammans med Stopp och Clear Channel.

6. BA får Londonborna att häpna – och titta mot himlen

Byråer: Ogilvy One, London.

7. Walkers stoppar Gary Lineker i en utomhustavla – eller?

Byråer: AMV BBDO.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Pepsi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.