Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

2 000 Ocean Outdoor-skärmar visar mobbningens ansikte

Publicerad: 9 juni 2021, 10:50

Den nya digitala utomhuskampanjen ska visa hur mobbning i dagens uppkopplade värld kan ta sig uttryck bland unga.

I en gemensam kampanj som Ocean Outdoor och Perfect Fool gör tillsammans med Friends får vuxenvärlden på över 2 000 skärmar se nätmobbningen delar av de unga som nu växer upp tvingas utstå.


Ämnen i artikeln:

Ocean OutdoorFriendsPerfect Fools

Bakom kampanjen står barnrättsorganisationen Friends, som med hjälp av utomhusbolaget Ocean Outdoor och byrån Perfect Fools, nu riktar strålkastarna mot nätmobbning.

Kampanjen drog i gång i måndags, en vecka innan de flesta barn går på sommarlov. Syftet är att rikta fokus – och ta krafttag – mot mobbningen bland barn och ungdomar.

På över 2 000 av Ocean Outdoors digitala skärmar visas nu i stället för vanliga reklambudskap autentiska notiser från mobbade barns mobiltelefoner. Det för att visa att även om sommarlovet börjar upphör inte mobbningen för utsatta barn i vårt digitala samhälle.

– Friends arbete är oerhört viktigt och fler vuxna behöver se, förstå och agera mot avigsidorna med barns digitala vardag där sociala medier ofta är ett centralt inslag. Vår förhoppning är att den här digitala utomhuskampanjen med sitt obekväma och drabbande utförande ska ha effekt i fråga om att fler barn får hjälp från vuxenvärlden och att det engagemanget blir långvarigt, säger Jesper Albansson, Nordisk Marknadschef på Ocean Outdoor.

Några av de meningar som kommer att gå att läsa på skärmarna lyder: ”Om du anmäler bilderna jag lagt upp på dig kommer du dö”, Vi filmade dig i omklädningsrummet haha nu kan hela klassen se på Snap” och ”Hur kan man vilja lägga ut bilder på sig själv när man är så ful som du är?”.

Kampanjen pågår runtom i Sverige veckan ut och syns på 2 042 digitala skärmar i 96 köpcentrum, 32 centralstationer, 15 flygplatser, i 370 butiker och förstås i gatumiljö. Besöken på de här platserna uppgår, enligt Ocean Outdoor, till drygt 21 399 000 per vecka.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News