Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

1,4 miljarder har försvunnit

Publicerad: 1 September 2009, 08:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Reklamköpen föll med 16,2 procent under andra kvartalet 2009 – vilket är det största raset någonsin.


IRM hade förutspått en nedgång på 15,9 procent under det andra kvartalet 2009. Det blev något sämre, och en bottennotering sedan IRM började mäta kvartalsvis.

Under kvartalet pumpas 7,3 miljarder in i reklammarknaden. Minskningen jämfört med 2008 i redan pengar är 1,4 miljarder, men å andra sidan var andra kvartalet 2008 en mycket bra period för reklambranschen i stort.

Internet är det enda medieslaget som ser ökade investeringar, vilket framför allt beror på en tillväxt inom sök.

Tryckta medier hör till förlorarna, även om dr och utomhus minskar mindre än marknaden.

– Nedgången på reklammarknaden är historiskt stor men var väntad. Resten av hösten kommer att se fortsatt dyster ut om än något bättre. Det är först i början av nästa år som vi kommer att se en viss ljusning, säger IRM:s vd Magnus Anshelm, i ett pressmeddelande.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.