Utomhus
Viktigast det gångna året var, enligt Clear Channels vd Kenneth Ek, lanseringen av Outdoor Impact. ”Det gav den svenska mediebranschen ett av världens mest avancerade mätsystem och planeringsverktyg för utomhusmediet”.
Utomhus
JCDecaux ska i år lansera en klimatberäkning av hur mycket kundernas kampanjer släpper ut. Nästa steg blir att även klimatkompensera kampanjerna.
✓ Clear Channel drar igång sin beräkning av klimatavtrycket i år
✓ Ocean håller på att ta fram mål och mätmekanismer
Utomhus
Ocean Outdoor inleder ett samarbete med Hand Made Media och bildar enligt aktörerna ”Sveriges största muralerbjudande”. Samtidigt tar Visual Art över konkurrenten Ocean Media Tech.
Rörligt
Mediehusen justerar priserna inför 2022. TV4 både höjer och sänker, medan Nent, JCDecaux, Discovery och Bauer Media höjer bruttopriserna. Clear Channel lämnar priserna oförändrade. ”Vilken prisbild man som kund erbjuds beror helt och hållet på vilka behov man har”, säger Malin Häger, nordisk försäljningsdirektör på TV4 Media.