Unga lämnar Facebook

Facebookanvändandet bland 12-15-åringar rasar och Youtube-tittandet ökar, det visar siffror från den färska rapporten "Svenskarna och internet 2017".

I princip alla under 25 år använder Youtube och majoriteten av dem gör det dagligen. Det konstaterar Internetstiftelsen i Sverige (IIS) i sin årliga rapport "Svenskarna och internet".

När det kommer till tittande är Youtube den absolut vanligaste tjänsten. Det dagliga användandet av Youtube ökar och mer än var fjärde (27 procent) internetanvändare tittar på Youtube dagligen.

Tittandet via nätet ökar även i tv-kanalernas playtjänster och på Netflix. Även här är det en utländsk aktör som dominerar, nämligen Netflix. 77 procent av svenskarna använder playtjänster och 46 procent tittar på Netflix.

Undersökningen visar också att allt fler väljer att titta på rörlig bild när man surfar på nätet.

Antalet Facebookanvändare ökar men den yngsta målgruppen 12-15 år har inte börjat använda Facebook i samma utsträckning som tidigare.

Användandet i den åldersgruppen minskar från 67 procent till 54 procent. Flest människor (81 procent) använder Facebook för att skriva på Messenger.

Nytt är att man för första gången ser att en majoritet använder Instagram som är det näst vanligaste sociala nätverket efter Facebook. Fortfarande är Instagram mest populärt bland unga tjejer, hela 97 procent av tjejer i åldrarna 12-15 använder appen.

Det har minst sagt diskuterats mycket kring falska nyheter och källkritik den senaste tiden. Undersökningen visar att majoriteten av barn i mellanstadiet uppger att de fått lära sig om källkritik på nätet. På gymnasienivå uppger över fyra femtedelar att de fått kunskap om ämnet.

I undersökningen konstateras också att barns internetanvändning fortsätter att öka. Redan vid två års ålder använder en majoritet (79 procent) internet. Främst är det video och tv som gäller men det är även populärt med spel och läroappar.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-10-19 08.27Uppdaterad 2017-10-19 08.29