Undersökning: Svenska ungdomar drömmer om att bli influencers

Unga vuxna i Sverige drömmer om att träffa en partner, få en fast anställning – och att bli influencers. Det visar en ny nordisk undersökning genomförd av Yougov på uppdrag av Canon.

Det är Yougov som på uppdrag av Canon har genomfört en nordisk undersökning som kartlagt vilka "firsts" som nordiska ungdomar har upplevt och hoppas få uppleva.

Enligt resultatet handlar det främst om vardagliga saker när ungdomar drömmer om framtiden. Den största andelen ungdomar har förhoppningar om att träffa en partner (25 procent) tätt följt av att få en fast anställning (22 procent) och att ta körkort (21 procent).

På fjärde plats bland svenska ungdomars drömmar kommer – kanske något mer överraskande – att börja tjäna pengar på sina sociala medier (20 procent).

Förhoppningarna om att bli influencer är något som enligt undersökningen särskiljer unga vuxna i Sverige från våra nordiska grannar. Genomsnittet för övriga länder i undersökningen är 11 procent.

– Det överraskar oss inte att unga drömmer om en karriär på sociala medier. Fotointresset är större än någonsin och vi har själva sett bevis på ungas kreativitet då hundratals ungdomar just nu delar sina första upplevelser på Instagram under #rentacanon och det är fantastiska bilder. Vi har också gott om duktiga influencers i Sverige som inspirerar många unga, säger Helen Iwefors Häggblom kommunikationschef på Canon Svenska, i ett pressmeddelande.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-06-28 12.56Uppdaterad 2018-06-28 12.56

Ämnen i artikeln:

Om studien:

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Yougov. Under perioden 1–10 juni 2018 har sammanlagt 868 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor i åldrarna 18-29 år i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Urvalet är representativt för befolkningen vad gäller kön, ålder och region.