Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medier
Publicerad: 5 Mars 2018, 08:57
Uppdaterad: 5 Mars 2018, 08:58
SD menar även att den nya lagstiftningen riskerar att träffa aktörer den initialt inte var avsedd att träffa. Foto: Flickr / Johan Wessman
Sverigedemokraterna slår de andra partierna i engagemang på Facebook. Sämst är KD, L och MP - samma partier som riskerar att åka ur riksdagen, visar Aftonbladets undersökning.
I helgen publicerade Aftonbladet en undersökning om engagemang kopplat till partier på Facebook. Undersökningen visar att Sverigedemokraterna (SD) är överlägset bäst på att skapa engagemang på den vanligaste sociala-medier-kanalen i Sverige, det vill säga Facebook.
Att SD satsat på sociala medier betalar nu av sig när Facebooks algoritm har ändrats, skriver Aftonbladet. En stor del av partiets marknadsföring sker bland annat i Facebook-grupper.
”Medan SD:s anhängare har startat ett stort antal grupper där 1000-tals medlemmar postar flera inlägg om dagen har de andra partierna i princip inga grupper alls”, skriver Aftonbladet.
Bland de partier som har lägst engagemang på Facebook finner vi Kristdemokraterna (KD), Liberalerna (L) och Miljöpartiet (MP) - samma partier som ligger nära rikdsagspärren.
LÄS MER: "Drastisk minskning av engagemang för nyhetsmedier på Facebook"
Populistiska rörelser- och partier lyckas bäst på Facebook i länder över hela Europa, skriver Aftonbladet. Även framgångarna för Donald Trump, tyska AfD och Brexit-rörelsen har till stor del samlat sina anhängare på sociala medier.
Christopher Karlsson