Gå direkt till textinnehållet

Undersökning: SD bäst på sociala medier

SD menar även att den nya lagstiftningen riskerar att träffa aktörer den initialt inte var avsedd att träffa. Foto: Flickr / Johan Wessman

Sverigedemokraterna slår de andra partierna i engagemang på Facebook. Sämst är KD, L och MP - samma partier som riskerar att åka ur riksdagen, visar Aftonbladets undersökning.

I helgen publicerade Aftonbladet en undersökning om engagemang kopplat till partier på Facebook. Undersökningen visar att Sverigedemokraterna (SD) är överlägset bäst på att skapa engagemang på den vanligaste sociala-medier-kanalen i Sverige, det vill säga Facebook.

Att SD satsat på sociala medier betalar nu av sig när Facebooks algoritm har ändrats, skriver Aftonbladet. En stor del av partiets marknadsföring sker bland annat i Facebook-grupper.

”Medan SD:s anhängare har startat ett stort antal grupper där 1000-tals medlemmar postar flera inlägg om dagen har de andra partierna i princip inga grupper alls”, skriver Aftonbladet.

Bland de partier som har lägst engagemang på Facebook finner vi Kristdemokraterna (KD), Liberalerna (L) och Miljöpartiet (MP) - samma partier som ligger nära rikdsagspärren.

Populistiska rörelser- och partier lyckas bäst på Facebook i länder över hela Europa, skriver Aftonbladet.  Även framgångarna för Donald Trump, tyska AfD och Brexit-rörelsen har till stor del samlat sina anhängare på sociala medier.

Publicerad 2018-03-05 08.57Uppdaterad 2018-03-05 08.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: