Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

TV4 bryter med Metro

UPPDATERAD. Efter Mats Qvibergs uttalanden om "medarbetare man borde bli av med" bryter TV4 med redaktionen Viralgranskaren. "Ett enkelt beslut att ta", säger Viveka Hansson.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Maj 2017, 08:40
Uppdaterad: 15 Maj 2017, 13:37

Ämnen i artikeln:

MetroMats Qviberg

Viveka Hansson. Foto: Press

Efter kritiken mot Metro-ägarnas uttalande i Nyheter Idag och Mats Qvibergs uttalande i SVT:s Gomorron Sverige väljer TV4 att bryta samarbetet med Metros Viralgranskaren som inleddes i slutet av februari i år.

TV4:s programdirektör för nyheter och samhälle, Viveka Hansson, gick först ut med nyheten att TV4 väljer att med Metro på TV4:s blogg. För Dagens Media utvecklar hon resonemanget kring beslutet.

– Vi tycker att de senaste dagarnas uttalanden från ägaren gör att vi känner stark oro kring redaktionens möjligheter att vara självständiga framöver.

Hon poängterar även att relationen mellan ägare och publicister bör vara strikt åtskilld.

Beslutet att bryta med Metro påverkar ju även er, hur lätt var det beslutet att ta?

– Det var ganska lätt, faktagranskning och källkontroll ägnar vi oss reda åt på redaktionen på många olika sätt. Det här var ett sätt att ytterligare lyfta och belysa de frågorna för tittarna. Vi har uppskattat samarbetet med Viralgranskaren och den redaktionen men nu får vi hitta nya sätt att lyfta den frågan.

Hur såg diskussionen ut, hur snabbt fattades det här beslutet?

– Det var ett enkelt beslut att ta och det gick snabbt, säger Viveka Hansson och avslutar:

– Uttalandena om att rensa bort medarbetare har upprepats flera gånger nu, det råder inga tvivel om att man menar vad man säger. Då blir det lätt att fatta ett sådant här beslut. De skickar väldigt starka signaler till redaktionen som man inte kan blunda för.

Dagens Media har sökt Metro för en kommentar.

Ämnen i artikeln:

MetroMats Qviberg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.