Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Tv driver upp medieköpen

Medieinvesteringarna fortsätter uppvisa positiv tillväxt och tv ökar med hela 30 procent.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Maj 2018, 07:53
Uppdaterad: 08 Maj 2018, 08:02

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar fortsätter att öka. I april ökade investeringarna med 16,3 procent, jämfört med samma period föregående år. Dock kan ökningen till viss del bero på icke periodiserad data, i form av att april 2018 hade ytterligare en faktureringsdag jämfört med 2017.

Den största ökningen stod utomhus/trafikreklam för. Mediekategorin ökade med hela 51,5 procent, en siffra som är den hittills högsta för kategorin sedan mätningarna drog igång.

Även tv stod för en positiv tillväxt, och kategorin ökade med hela 30 procent under april.

– Kategorin tv ökade mer än vad en extra faktureringsdag kan förklara. Annonsörerna jagar bred räckvidd och många kontakter, vilket förklarar att både tv och utomhus/trafikreklam ökar. De kommersiella tv-aktörerna har all anledning att vara nöjda med utvecklingen; de har lyckats bibehålla en hög efterfrågan trots kraftiga prishöjningar 2018, samtidigt som de får in nya intäkter digitalt; ökningen för online video är 16 procent i april och närmare 20 procent ackumulerat hittills under 2018, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar.

Mediekategorierna sociala medier, radio, online video, bio, dagspress landsort och sök ökade alla under månaden. Samtidigt tappar däremot samtliga printkategorier, borträknat lokalpress. 

Sammantaget uppvisade investeringarna en positiv tillväxt på 16,3 procent och totalt förmedlades under april över 1,5 miljarder kronor. I digitala kanaler ökade medieinvesteringarna i med 8,4 procent i april.

– April blev en fantastisk månad för medieinvesteringarna. Ökningen om 16,3 procent kan till viss del bero på icke periodiserad data, men hela ökningen förklaras inte av en extra faktureringsdag. Månadens ökning drevs främst av utomhus/trafikreklam, TV och digitala medier. April är ett kvitto på att medieinvesteringarna fortsätter att gå urstarkt och ackumulerat hittills i år ligger investeringarna på en positiv tillväxt om 8,2 procent, motsvarande nästan 400 miljoner kronor, kommenterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråbarometern:

Förändring:

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.