Medier
Tufft för tv i augusti
Publicerad: 12 september 2017, 07:13
Uppdaterad: 12 september 2017, 07:13
Mediebyråbarometern augusti 2017. Källa: Sveriges Mediebyråer.
Medieinvesteringarna i augusti minskar med 8 procent.
Medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar landar på totalt 990 miljoner kronor i augusti, en minskning med 8 procent jämfört med motsvarande period 2016.
Tappet beror dock till stor del på kalendereffekter, då årets augusti har en faktureringsdag mindre än augusti 2016.
– I själva verket var augusti en stark månad jämfört med samma period föregående år. Detta visar att annonskonjunkturen fortsatt är stark och att medieinvesteringarna fortsätter öka. Augusti blev en rekordmånad för utomhus/trafikreklam och vi kan återigen notera att suget efter breda massmedier är fortsatt stor hos annonsörerna, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.
Augusti var dock en tuff månad för tv, som backar med 23,5 procent visar Mediebyråbarometern.
– TV:s minskning under augusti är förvånande kraftig. Efterfrågan är fortsatt mycket stor på tv, men utbudet (PUT:en) fortsätter att falla och tv-kanalerna tvingas tacka nej till nya investeringar och nya kunder, säger Jochum Forsell, vice vd på IUM, i pressmeddelandet.