Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

TU: "Sätt gränser för public service-uppdraget"

Publicerad: 16 Februari 2017, 14:53
Uppdaterad: 16 Februari 2017, 15:28

Branschorganisationen Tidningsutgivarna reagerar på public service-bolagens skrivelse till Kulturdepartementet, som bland annat handlar om att ta bort kravet på förhandsprövning av nya tjänster.


Ämnen i artikeln:

TUSVTSRURExpressen

Tidigare idag uppmärksammade Expressens chefredaktör Thomas Mattsson i sin blogg public service-bolagens skrivelse till Kulturdepartementet, kallad "Ett nytt medielandskap kräver nya förutsättningar", som gäller vad public service-kommitén bör utreda inför den kommande tillståndsperioden.

Thomas Mattsson menar att det är "sprängstoff i debatten om mediemångfalden", då SVT, SR och UR i skrivelsen vill ta bort kravet på förhandpröving av nya tjänster för public service-bolagen, och även få möjlighet att lansera "nya personaliserade tjänster".

SVT vill även att public service-bolagen ska få ett tydligare onlineuppdrag.

Nu reagerar även branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) på PS-bolagens skrivelse till Kulturdepartementet, som man menar att man tagit del av med "stigande förvåning".

TU anser att det istället är dags att sätta gränser för public service-uppdraget.

Vad gäller den befintliga förhandsprövningen menar TU att den inte fungerar eftersom det är PS-bolagen själva som ska anmäla en ny tjänst.

Därför skriver man i ett pressmeddelande att förhandsprövningen istället bör skärpas rejält, så att inga nya tjänster får startas utan att ett objektivt marknadseffekts-test – samt en prövning av om den nya verksamheten alls ligger inom public service-ramen – har gjorts.

TU har även reagerat på att PS-bolagen vill ha friare händer att sprida sitt innehåll i sociala medier. 

– Det är direkt anmärkningsvärt att PS-bolagen – i en tid när andra mediebolag slåss för sin överlevnad – utnyttjar sin statssubventionerade position för att snedvrida konkurrensen, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter, i pressmeddelandet.

Hon menar vidare att det är just därför det är dags att slå fast de gränser som gäller för public service-uppdraget.

– De allmänfinansierade PS-bolagen kan inte ohämmat driva verksamheter som direkt konkurrerar med kommersiella företag – och i synnerhet inte med licenspengar dessutom gynna andra företag som Google och Facebook med data och innehåll, säger Jeanette Gustafsdotter.

Samtidigt skriver TU att man välkomnar PS-bolagens utspel: "Det är öppna kort – och de måste i ett mediepolitiskt perspektiv noga granskas av den kommande public service-utredningen".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TUSVTSRURExpressen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev