Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

TT försvarar avtalet med scientologerna

Publicerad: 11 Augusti 2017, 10:33
Uppdaterad: 29 Augusti 2017, 07:33

Jonas Eriksson. Vd på Nyhetsbyrån TT. Foto: Pressbild

Nyhetsbyrån TT kommenterar nyheten om avtalet med scientolog-organisationen KMR. "Via TT har ingenting med det redaktionella innehållet att göra", menar vd:n.


I går kväll, den 10 augusti, var SVT först ut med att berätta att Nyhetsbyrån TT har ett kommersiellt samarbete med scientolog-organisationen ”Kommittén för mänskliga rättigheter". Flera andra medier har efter det rapporterat om nyheten. Bland annat Dagens Media.

I ett blogginlägg har nu TT kommentat nyheten – i form av ett förtydligande.

- Via TT har ingenting med TT:s redaktionella innehåll att göra och vår nyhetsvärdering står helt fri från innehållet i pressmeddelandetjänsten. Det här är en distributionstjänst där avsändaren – oavsett om det är politiska partier, lobbyorganisationer eller liknande – står för innehållet i de egna pressmeddelandena. Därför gör inte heller TT någon värdering av innehållet, så länge innehållet inte bryter mot vår utskickspolicy, skriver TT:s vd och chefredaktör Jonas Eriksson.

Flera medier har skrivit att det rör om ett samarbete, vilket TT:s marknadschef Sara Perers reagerar på. Hon skriver i ett mejl till Dagens Media att hon tycker att det är en vantolkning:

"KMR har ett kundavtal om att nyttja vårt verktyg för pressmeddelandeutskick, men att kalla det samarbete antyder att TT på något sätt står bakom innehållet.[..]"

TT Nyhetsbyrån har i tiotals år använt sina distributionskanaler för att vidarebefordra pressmeddelanden, står det i blogginlägget.Många nyhetsbyråer över hela världen har i dag liknande tjänster, hävdar TT. Tidigare har TT upplåtit sina egna distributionskanaler till andra aktörer, men de senaste åren drivit tjänsten under eget varumärke på en plattform som är utvecklad tillsammans med övriga nordiska nyhetsbyråer.

- Tydliga skiljelinjer mellan TT:s egna redaktionella innehåll och det som distribueras i pressmeddelandetjänsten är naturligtvis viktiga. Vi är mycket noga med att märka upp innehållet och arbetar kontinuerligt med att se över paketeringen så att det aldrig ska ske missförstånd med vad som är vad, kommenterar Jonas Eriksson i blogginlägget. 

 

 

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.