Total mansdominans i mediernas toppskikt

Ny rapport: De internationella medieföretagens ledningar består av 94 procent män.

I toppskikten på de internationellt verksamma medieföretagen, är andelen kvinnor försvinnande liten. 30 av företagen saknar dessutom kvinnor helt i högsta ledningen, visar en rapport från Nordicom vid Göteborgs universitet.

Att Norden ligger i framkant när det gäller jämställdhet avspeglas inte i ledningsgrupperna på de sex största nordiska koncernerna som är med på listan, skriver SVT.  I Spotifys högsta ledning är 86 procent män. Schibsted, som äger bland annat Aftonbladet, Svenska dagbladet och norska Verdens gang har 80 procent män i högsta ledningen.

Studien fokuserar på fördelningen mellan män och kvinnor bland företagens vd:ar, högsta ledningar och styrelser. Bland vd:arna var antalet kvinnor minst. Bolagen som har granskats är de 100 största på Institute of media and communications policy i Tyskland.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-02-27 08.33Uppdaterad 2018-02-27 08.38

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: