Time Magazine utser #metoo till årets person

2017-12-06 14:33  
Time Magazines december-nummers omslag.

"The Silence Breakers" utses till årets mest inflytelserika person av Time Magazine.

Den amerikanska, högt ansedda tidskriften Time Magazine utser sedan 1927 varje år i december den person som haft störst påverkan på världen – oavsett om den är positiv eller negativ.

Tidigare "Årets person" har bland annat varit Facebook-grundaren Mark Zuckerberg, Barack Obama och Vladimir Putin.

Förra året gick turen till USA:s president Donald Trump – som i novemeber gick ut och hävdade att han "tackat nej" till att utses även i år.

"Time ringde – men jag valde att stå över. Tack ändå!" twittrade presidenten.

Tweeten fick Time att ilskna till, som svarade med att twittra:

"Presidenten har fel om hur vi väljer årets person. Time kommenterar inte sitt val innan publicering, vilket är den 6 december".

Det här året visade det sig att Trump får stå åt sidan för den världsomfattande #metoo-rörelsen. Time utser nämligen "The Silence Breakers" (de som bröt tystnaden) till årets person.

Utnämningen går därmed till alla de människor världen över som valt att dela med sig av sina erfarenheter av sexuella trakasserier och övergrepp.

Reportaget om "The Silence Breakers" inleds med hur den amerikanska skådespelaren Ashley Judd 1997 bjuds in till Hollywoodproducenten Harvey Weinsteins hotellrum för ett frukostmöte. Istället försöker han tvinga henne till sex. Vittnesmålet var ett av de första som blev offentliga när New York Times publicerade reportaget där Havery Weinstein anklagades för åratal av sexuella trakasserier och övergrepp.

– Jag började prata om Harvey sekunden som det hände, säger Ashley Judd till Time.

Andra personer som figurerar i reportaget är skådespelaren Alyssa Milano, som var den som via en tweet uppmanande kvinnor världen över att dela med sig av sina erfarenheter av sexuella trakasserier och övergrepp, för att visa på hur utbredd problematiken är, och aktivisten Tarana Burke, som var den som låg bakom #metoo-kampanjen från första början.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt