”Yourlife kliver in i ett tufft startfält”

Print-rådgivarna är positiva till Carina Nunsteds tidning Yourlife – men varnar för en tuff annonsfajt.

Den här veckan sjösatte Bonnier Tidskrifters ”Yourlife”, ett varumärke som omfattar en sajt och ett magasin och som sedan ska kopplas ihop med olika events.

Ett upplägg som Malin Asp Helldin, printchef på Mediaedge CIA, gillar.

– Jag tror på konceptet med att varumärket träffar sin målgrupp, inte bara genom tidningen och sajten utan via riktiga möten. Det ligger i tiden att göra en tidning med djupare innehåll och mer läsning, säger hon.

Tidningen, som kom ut den 24 augusti, får en upplaga på drygt 50 000 exemplar och har ett omfång på 140 sidor. Enligt chefredaktören Carina Nunsted har den redan ”tusentals prenumeranter”.

Frida Åberg, printchef på Carat, säger att tidningen är "rolig" och "snygg".

– Jag hade dock förväntat mig lite mer prat i magasinet om de olika eventena. Men det är första numret och det kan alltid skruvas på, säger hon.

Tidningen är svår att placera in i en speciell nisch, då den täcker allt från böcker, psykologi, karriär, mode, resor, kultur och omvärld.

– I vissa reportage och intervjuer är man inne på tidningen Vi:s område, säger Frida Åberg.

På annonssidan tror hon att det framför allt är de bredare livsstilsmagasinen som kan få ny konkurrens med Yourlife.

– Annonsmässigt kliver den i ett tufft startfält, det finns många tidningar som den konkurrerar med, allt ifrån Amelia till Må Bra och Leva, säger Frida Åberg.

Malin Asp Helldin är inne på samma spår:

– Ur ett annonsörsperspektiv är det en intressant aktör och kommer nog kunna sno åt sig annonsörer från flera håll, med tanke på det ändå ganska breda innehållet. Dessutom relativt snabbt gissar jag, då de redan har en prenumerantstock att visa upp, säger hon.

Frida Åberg lägger dock in en brasklapp:

– Det kan vara svårt att få målgruppen, som kanske är stressade kvinnor i karriären, att hinna vara aktiva på alla plattformar och läsa alla tidningar, läsa sajten och springa på alla eventen.

Martin Schori

Publicerad 2010-08-25 03.59Uppdaterad 2015-12-06 15.41

Dela artikeln: