Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Visions chefredaktör: "Inte relevant att skriva om festen"

Publicerad: 9 September 2011, 14:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:59

Facktidningen Visions chefredaktör Kent Källqvist försvarar beslutet att inte skriva om den kritiserade 75-årsfesten i pappersutgåvan.


Ämnen i artikeln:

Journalisten

Det var tidigare i veckan som fackförbundet Vision (tidigare SKTF) firade av både 75-årsjubileum och namnbyte med pompa och ståt.

4 miljoner kronor kostade kalaset, en summa som ifrågasattes kraftigt i media.

Igår berättade tidningen Journalisten dessutom att Kent Källqvist, chefredaktör för fackförbundets tidning Vision, stoppat alla kritiska artiklar om festen som skulle in i papperstidningen.

Ett beslut som Kent Källqvist förklarar med att han behöver "värna om tidningen".

Men i dag säger Kent Källqvist till dagensmedia.se att det hela bara är en halv sanning. Några artiklar ska aldrig ha stoppats.

– Däremot har vi olika innehåll i papperstidningen och på webben. Artiklarna på nätet är inte borttagna och några artiklar till papperstidningen har vi har aldrig planerat, säger han till dagensmedia.se.

Enligt uppgift till dagensmedia.se är det Visions förbundsstyrelse som satt ner foten och beslutet har också fått redaktionen att skriva ett protestbrev både till förbundsstyrelsen och till Kent Källqvist.

Varför vill ni inte skriva om festen i papperstidningen?

– För att det känns både inaktuellt och irrelevant nu.

Har förbundsstyrelsen haft synpunkter på att ni inte ska skriva om festen?

– Alla kan ha åsikter men jag är ansvarig utgivare och så enkelt är det.

Hur ser du på protestbrevet som dina medarbetare har skrivit?

– De tycker att jag har fattat ett olyckligt beslut. Men det är väl bra att de skriver ett brev för då får vi en rak dialog.

Men du kommer inte ändra ditt beslut?

– Absolut inte.

Dagensmedia.se söker Visions förbundsordförande Annika Strandhäll.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Journalisten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.