"Viktigt att ha en stark plånbok också"

Bild 1/3

Under Almedalen presenterade Amelia och Klara K sin gemensamma mediesatsning.

ALMEDALEN 2017. Tidskriften Amelias nya mediesatsning ska stötta kvinnor i ekonomiska frågor och i yrkeslivet.

Amelia har genomfört läsarundersökningar och Sifo-undersökningar för att kartlägga Amelias målgrupp. Under tisdagen i Almedalen berättar chefredaktör Maria Sognefors och Camilla Wagner, vd på Klara K, om tidskriftens nya mediesatsning baserat på undersökningarna.

Det man upptäckte i undersökningarna att många av Amelias läsare står inför flera stora förändringar som rör ekonomi och jobb. Maria Sognefors säger att hon ser ett stort behov från läsarna att exempelvis prata om hur man kräver samma lön som ens manliga kollega eller hur man ser till att man har det tillräckligt gott ekonomiskt ställt för att kunna lämna sin man om man vill det.

– Här finns det en möjlighet för oss att kliva in och vara det stödet i jobblivet och ekonomilivet. Vi tar ett stort grepp om det här och det handlar om att gå in i flera frågor, säger Maria Sognefors och fortsätter:

– Det som är unikt med Amelia är att vi stärker kvinnor på alla plan, det handlar inte enbart om att må bra och ha en stark kropp. Utan det är viktigt att ha en stark plånbok också.

Som en del i den mediesatsningen har man startat Amelia Jobbliv som Camilla Wagner, vd på Klara K, blir redaktör för. Satsningen syns både i magasinet men också i Amelias andra plattformar.

– Just nu har vi en ”expertsida” i tidningen om ekonomi tillsammans med SBAB, men vi hoppas på att knyta till oss andra partners också.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-07-04 12.24Uppdaterad 2018-04-13 14.11

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: