Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Vi Medias titlar tar plats i Aftonbladets ställ: ”En gynnsam affär”

Publicerad: 26 oktober 2022, 08:08

Från och med denna vecka kommer Vi Medias allt utgåvor att stå i Aftonbladets ställ i handeln.

Foto: Casper Hedberg

Vi Medias samtliga utgåvor tar plats i Aftonbladets ställ i kassalinjen. ”En affärsmodell som gynnar både oss dem”, säger Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print. I samband med det säger Vi upp avtalet med Tidsam.

Ämnen i artikeln:

AftonbladetTidsamViTidningen ViNyheter

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


De sista åren har utvalda utgåvor av Vi Läser sålts i Aftonbladets hyllor i butik. Nu i veckan utökas distributionssamarbetet till att gälla samtliga utgåvor av Vi Medias titlar ”Vi” och ”Vi Läser”, vilket är totalt 19 stycken under 2023.

– Vi är säkra på att bättre exponering och bredare distribution kommer att ge en skjuts till vår lösnummeraffär. Aftonbladet är en stark partner med djupt kunnande och väl inarbetade system för att främja tidningsförsäljning i butik, säger Unn Edberg, publisher på Vi Media, i ett pressmeddelande.

Samarbetet omfattar 2 500 återförsäljare runtom i Sverige. I samband med att Vi Media nu teamar med Aftonbladet sägs också Vi Medias avtal med Tidsam, som sköter distributionen av tidskrifterna till dagligvaru- och servicehandeln, upp.

LÄS OCKSÅ: Efter ett decennium av nedgång – tidskriftsförsäljningen i butik stabiliseras

Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print, berättar vilka Aftonbladets motiv för att släppa in tidningen Vi i tidningsstället är.

– Vi har hittat ett gynnsamt samarbete ihop med tidningen Vi, med en affärsmodell som gynnar både oss dem. De får en bra distributionslösning och exponering via oss och vi har möjlighet att också göra en gynnsam affär eftersom vi kan erbjuda dem det.

Hur ser avtalet er emellan ut? Får ni en del av försäljningen eller betalar de en summa till er?

– Jag förstår att du vill veta det, men det enda jag kan säga är att vi har en affärsmodell som både är bra för tidningen Vi och för Aftonbladet.

Det står i releasen att det tidigare samarbetet ”har slagit mycket väl ut”. Vad konkret ligger till grund för den analysen? Kan du dela med dig av siffror?

– Vi har gjort ett antal tester och de har fallit väl ut för bägge parter vilket har gjort att vi valt att fortsätta det här.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev