Vi Läser om jätteökningen: "En galen uppgång"

2017-10-12 15:50  

Siffrorna från Orvesto Konsument är tråkig läsning för många tidskrifter, men Vi Läser har alla skäl att jubla.

Tidskrifter har under flera år tampats med fallande räckvidder i print och senaste mätningen från Orvesto Konsument gav ingen motsatt bild.

Men ett fåtal tidskrifter klarar sig bättre än andra.

Vi Läser tillskrivs den i särklass största ökningen procentuellt när de lyfter sin räckvidd med hela 52 procent. De ökade till 55 000 läsare vilket innebär att man nu är tillbaka på liknande printnivåer som 2012.

Jonas Eklöf, chefredaktör på Vi Läser, är glad över ökningen.

– Det känns förstås inte så dumt. Vi hade på känn att vi skulle öka, men vågade inte hoppas på en så här galen uppgång, säger han till Dagens Media.

Varför tror du att ni ökar så pass mycket?

Det enkla svaret är att fler har upptäckt tidningen, delvis tack vare att vi har distribuerat någon utgåva med Aftonbladet. Men en lika viktig förklaring är att många som upptäckt tidningen, fortsätter att läsa den, nummer efter nummer.

Vad är det som ni har lyckats med som andra tidskrifter inte gjort?

Det är inte så att vi har hittat en magisk formula. Men genom att ta litteraturen på stort allvar men författarna med en nypa salt, har vi mejslat fram en ton och ett tilltal som sticker ut och som våra läsare verkligen uppskattar. Och så har vi en ganska extrem framförhållning – jag vet redan nu vem jag vill sätta på omslaget nästa vinter!

Café och King är två titlar som också ökar. Båda producerar poddar – Vi också. Finns det ett samband mellan att synas i digitala sammanhang och en ökad printupplaga?

Ja, nu är det vårt systermagasin Tidningen Vi som gör podden, men vi försöker tjata oss in på ett hörn. Men visst ser vi ett samband: vi märker att fler läsare, särskilt de yngre, hittar till oss via olika digitala sammanhang.

Hur ska ni hålla i trenden?

– Under 2018 tänker vi lansera fler och ännu bättre kulturresor, som vi kopplar till material i tidningen. Och så hoppas vi på en Zadie Smith- och Stephen King-effekt i vår, när vi sätter dem på omslag.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt