Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

"Vi klankar inte ner på kändisar"

Publicerad: 10 Juni 2010, 13:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:47

Senaste Orvesto-undersökningen visar att skvaller säljer. Hela segmentet ökar i räckvidd, och Veckans Nu, Hänt Bild och Se & Hör tror att detta bara är början på kändishysterin.


Ämnen i artikeln:

Se HörOrvesto

Enligt årets första Orvesto Konsument är det Veckans Nu som ökat allra mest inom skvallersegmentet, med hela 31 procent.

Chefredaktören Nathalie Stjernfeldt tror att det beror på att tidningen blivit mer rumsren och att de inte klankar ner på kändisar.

– Nu behöver man inte skämmas för att läsa Veckans Nu på tunnelbanan, det är inte lika naket längre, samtidigt som den fortfarande är sexig och edgy. Vi är inte heller lika elaka som våra konkurrenter, vi älskar kändisar och låter de se ut precis som de vill, utan att klanka ner på dem.

Veckans Nu:s läsare är enligt Nathalie Stjerfeldt unga, modeintresserade kvinnor mellan 18-35 år, som gillar att hålla koll på både trender och kändisar.

– Jag tror vi har lyckats fånga dem genom att vi på redaktionen själva är målgruppen, vi är alla unga och har ett extremt kändisintresse och följer med i trenderna. Vi vet vad vad våra läsare vill ha, säger Nathalie Stjernfeldt.

Kommer trenden hålla i sig?

– Ja, definitivt. Det händer mycket i skvallerpressen. Särskilt nu efter krisen tror jag att många suktar efter att läsa något roligt och lättsmält. Sedan handlar det ju om att det låga priset också drar åt sig läsare.

Hänt Bild ökade med 19 procent, och för chefredaktören Bengt Gustavsson kommer det inte som en överraskning.

– Det är tidens trend, alla är intresserade av skvaller och de som förnekar det ljuger. Vi speglar det folk vill ha, alltså vanliga kändisar som tv-bönder och ensamma mammor.

Han går emot den vanliga uppfattningen om att sommarens kungliga bröllop och kungahuset i stort påverkar försäljningen.

– Det är en myt att folk är intresserade av kungligheter. Jag har varit chefredaktör i 30 år och vet att det inte säljer och att det aldrig har gjort det, säger Bengt Gustavsson.

Till skillnad från Hänt Bild tror Se & Hör att bröllopet visst spelar in för kändissegmentet i stort.

– Ja, det svämmar ju över av sådant material, så visst tror jag att det har betydelse för att fler köper tidningarna. Vi har skrivit mycket om kungahuset i och med Madeleine och Jonas, och det har ju sålt lösnummer, säger Rolf Qvale, redaktionssekreterare på Se & Hör.

Han ser ingen risk att folk kommer tröttna på att läsa om kändisar, snarare märker han hur hela mediebilden svämmar över av kändisrapportering.

– När jag började på Se & Hör för 10 år sedan var kvällstidningarna väldigt föraktfulla mot skvallerpressen. Nu har de ju själva bitit i det sura äpplet och publicerar dagligen en orgie i snusk och kändisar på nöjessidorna.

Therese Johansson

Ämnen i artikeln:

Se HörOrvesto

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.