Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Veckorevyn drar ner på takten

Publicerad: 19 Augusti 2011, 06:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Bonniers tjejtidning Veckorevyn går från varannan-veckasutgivning till månadsutgivning.


Ämnen i artikeln:

VeckorevynBonnier Tidskrifter

Därmed blir varje nummer tjockare än tidigare.

– Vi har webben där vi är ständigt aktuella och vi har känt att vi hamnade lite i ett mellanläge med tidningen. När vi nu går upp till månadsutgivning kan vi erbjuda en lyxigare produkt med mer fördjupning, säger chefredaktören Linda Öhrn.

Veckorevyn har på senare år tappat kraftigt i räckvidd.

Under 2005 låg räckvidden på 256 000 läsare men fram till 2010 har tidningen tappat 29 procent av räckvidden och nådde då 182 000 läsare. 

I den senaste orvestomätningen, Orvesto Konsument 2011:1 hade Veckorevyn tappat ytterligare och når nu bara 176 000 läsare.

– Minskade räckvidder är något som många tidningar kämpar med. Det är ett resultat av att mediekakan blir allt mindre, konkurrenter är fler och vi tampas också med fler medier.

Hon fortsätter:

– Vi gör inte den här förändringen för att det går dåligt utan för att utveckla produkten. Annonsförsäljningen har gått jättebra i sommar och på webben slår vi rekord på rekord. Räknar man samman kanalerna är det fler än någonsin som läser Veckorrevyn idag.

Så byter ni namn till Månadsrevyn nu?

– Nej, det finns det ingen anledning till. Dessutom kom vi inte ut varje vecka tidigare heller. Namnet Veckorrevyn är förknippat med en känsla, vissa värden och inte hur ofta den kommer ut.

Veckorevyns sajten får också en ansiktslyftning och flera nya profiler ska knytas till tidningen.

– Webben ska bli ännu snabbare än idag, tidnigen mer fördjupande och sedan har vi våra event på det. Det känns som ett starkt och modernt sätt att organiser våra kanaler på.

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev