Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

VA tappar läsare: ”Börsen går emot”

Publicerad: 7 Februari 2012, 05:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:34

Veckans Affärer tappade 10 000 läsare i senaste Orvesto Konsument. Koncernsystern Privata Affärer backade också, men publishern Pontus Schultz ser ett glädjeämne i Placeringsguiden.


Ämnen i artikeln:

Privata AffärerBonnier TidskrifterVeckans AffärerAffärsvärlden

Veckans Affärer gick från 89 000 läsare till 79 000 läsare i Orvesto Konsument 2011:3, jämfört med motsvarande mätning 2010.

Huvudkonkurrenten Affärsvärlden låg dock stilla på 89 000 läsare.

– Det var en nedåtgående eller stillastående trend för de flesta titlar i segmentet. Det brukar ske när börsen går oss emot, säger Pontus Schultz.

I Orvesto Konsument 2011:2 ökade dock både Affärsvärlden och Veckans Affärer räckvidden med drygt 5 procent vardera jämfört med motsvarande mätning 2010. Affärsvärlden nådde då 100 000 läsare och Veckans Affärer nådde 96 000 läsare.

Pontus Schultz berättar att Veckans Affärer de senaste tre åren medvetet har jobbat för att höja den betalda upplagan och minska gratisupplagan. Vilket utfall det ger i TS-siffrorna för 2011 återstår dock att se.

– Vi har redan sett resultat av det i TS, men just den här läsarnedgången beror på börsen. Vi hoppas att vi kan komma tillbaka.

Pontus Schultz kan dock glädja sig åt Placeringsguiden som ökade räckvidden med 9 procent till 70 000 läsare.

– Där har vi också en positiv upplagetrend. Placeringsguiden började som en ren komplementprodukt, men har växt till en egen titel som vi marknadsför för sig. Det börjar ge resultat på upplagan och läsandet, vilket är jättekul.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev