Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

"VA satsade mer på priser, listor och events – mindre på journalistik"

Publicerad: 1 Februari 2013, 12:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:57

Den enes bröd är den andres död. Enligt Orvesto föll upplagesiffran för Veckans Affärer med -13,92 procent. Dagensmedia.se har ställt tre frågor till Jon Åsberg, chefredaktör för VA:s största konkurrent Affärsvärlden.


Ämnen i artikeln:

OrvestoAffärsvärlden

Ni hade ju också ett tapp – men betydligt mindre. Varför klarar ni er bättre än VA?

– Alla affärstidningar har det tufft nu, inte bara VA. Men de valde en annan väg för några år sedan och satsade mer på priser, listor och events och mindre på den klassiska ekonomijournalistiken. Det kan hända att marknaden inte riktigt var mogen för det.

Till följd av de vikande läsarsffrorna har VA beslutat att dra ner på utgivningstakten till varannan vecka. Har ni några liknande tankegångar?

– Nej, det har vi inte. Vi gjorde om och utökade tidningen så sent som i maj och nu arbetar vi för fullt med att förbättra och bredda även våra onlinetjänster.

Vad kommer VA:s minskade utgivning att få för konsekvenser för Affärsvärlden?

– Det är säkert ingen nackdel. Fast vi sneglar inte så mycket på dem utan är fullt upptagna av att utveckla vårt eget erbjudande, både digitalt och i print.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

OrvestoAffärsvärlden

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev