Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

VA halverar utgivningen

Publicerad: 31 januari 2013, 09:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:57

Ett turbulent år. Så kan man sammanfatta 2012 för affärspressen enligt de nya Orvestosiffrorna. Nu väljer Veckans Affärer att halvera utgivningen.


– Det är tufft för hela affärspressen, säger Ulf Skarin, chefredaktör för Veckans Affärer som tappade 13,92 procent i årets Orvestomätning som presenterades igår.

Inom segmentet för affärstidskrifter tappade samtliga titlar. Ökad konkurrens inom segmentet och turbulensen kring förre chefredaktören Pontus Schultz bortgång har varit bidragande orsaker till VA:s tapp, tror Ulf Skarin.

– Vi kommer att se över tidningen rejält vad gäller form och innehåll.  I slutet av mars sker en relansering, då drar vi även ner på utgivningstakten till varannan vecka, berättar Ulf Skarin.

Under 47 år har tidskriften givits ut på veckobasis – och så kommer det på sätt och vis att förbli. Systertidskriften VA Hållbarhet kommer att fortsätta ges ut i digital form varannan vecka överlappande med ordinarie VA:s utgivning.

Samtidigt framhåller han att tidningen har en stabil läsekrets inom affärsvärlden och att man även fortsättningsvis kommer att rikta sig främst till denna.

För VA:s närmsta konkurrent Affärsvärlden var tappet mindre, -6,74. Mera överraskande var siffrorna för Dagens Industri – för första gången historiskt tappade dagstidningen i Orvestomätningen.

Chefredaktören Peter Fellman är förvånad och känner inte igen sig i siffrorna.

- Orvesto är ett trubbgt mätverktyg och kanske inte är det bästa sättet att mäta oss, menar han.

Tappet med med -11,72 procent måste ses mot bakgrunden att tidningen ökade kraftigt i fjolårets mätning.

–  Upplagan i förra årets mätning uppgavs vara 401 000.  Nu är vi nere på 354 000, vilket är en mer normal nivå, säger han.

Peter Fellman framhåller att man haft en bra journalistik höst och att man kommer att undersöka orsaken till de tvära kasten.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.