Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Uppstickarförlag lanserar pappatidning

Publicerad: 18 Maj 2010, 11:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Moderna Tidskrifter, med 19-åriga vd:n Daniel Andersson Alm i spetsen ska lansera ”Sveriges första renodlade pappatidning”.


Daniel Andersson Alm driver tillsammans med Johan Möller säljbolaget Andersson och Möller Publishing. Uppdrag för bland andra Plaza Publishing har gjort att doun har tjänat ihop startkapitalet för att ge sig in i förlagsbranschen.

Moderna Tidskrifter, som deras nya företag heter, ska under hösten ge ut två nya magasin.

– Vår annonsförsäljning har fungerat väldigt bra och nu kände vi att vi var sugna på att göra egna tidningar, säger Daniel Andersson Alm, vd för Moderna Tidskrifter.

Titeln ”Hemma Med Barn Pappa” ska landa i butikerna i höst.

– Det finns ingen renodlad pappatidning i Sverige. Att föräldrar delar på föräldraledigheten blir allt vanligare och vi tror att det finns ett stort intresse bland papporna för en sådan tidning, säger Daniel Andersson Alm och tilläger:

– Vi tror även att kvinnor kommer att köpa tidningen till sina män.

Tidningen ska till stor del finansieras av annonser då ett lågt lönummerpris utlovas.

– Vi har redan dragit igång annonsförsäljningen och det ser mycket bra ut. Det finns ett sug på annonsmarknaden för att nå denna målgrupp vilket gör att det finns bra marginaler.

Pappatidningen ska utkomma två gånger i år och sex gånger under 2011 och blir 152 sidor tjock.

Senare i höst ska Moderna Tidskrifters andra titel nå hyllorna.

– Det blir en inredningstidning som får namnet Moderna Hem och Trädgårdar.

Chefredaktörer och skribenter håller nu på att rekryteras till de båda titlarna som initialt ska ges ut i en upplaga på 30 000 exemplar.

– Vi kommer att gå ut i en större kampanj när det börja närma sig. En del av upplagan ska även direktdistribueras till målgrupperna så att vi har en bra bas att sälja annonser på.

Daniel Andersson Alm blir, med sina blott 19 år, Sveriges kanske yngste förlags-vd.

– Jag har jobbat med försäljning sedan jag var 15 år och lyckats väl. Sedan jag var 17 år har jag jobbat åt förlag med utveckling av nya titlar och annonsförsäljning. Det ska bli kul att utmana de äldre med egna tidningar, säger han.

Papparollen har under den senaste tiden seglat upp som ett hett debattämne, bland annat via en lång artikelserie i Dagens Nyheter och otaliga pappabloggar.

Gringo-profilen Carlos Rojas aviserade tidigare i år att han tillsammans med Henrik Färlin startar tidnigen Babydays, en tidning för föräldrar som "inte, enligt förlegade normer, vänder sig till mamman”.

Moderna Tidskrifters pappatidning får även konkurrens av magasinet "Papa” som görs av 14 journalister på Skurups folkhögskola.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.