Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Uppsägningar på Egmont – igen

Publicerad: 19 oktober 2017, 07:33
Uppdaterad: 19 oktober 2017, 07:39

Per Kjellander, vd för Egmont Publishing.

Egmont Publishing säger upp personal – trots förra årets rekordvinst.


Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Egmont Publishing Sverige gjorde förra året sitt bästa resultat sedan bolaget bildades 2014, med en rörelsevinst på 67 miljoner kronor.

Trots det väljer man nu att genomföra en omorganisation, som bland annat leder till att 23 tjänster försvinner.

Så sent som i vintras sade förlaget upp knappt 15 medarebetare och 2015 varslades 35 medarbetare.

Omorganisationen innebär att den svenska divisionen, som hittills varit fristående, blir en del av en större division om sju länder då Egmont Publishing i Sverige och Egmont Publishing i Polen/Central Eastern Europe går samman.

Det får bland annat effekten att bolaget stuvar om i ledningen.

Vd för den sammanslagna divisionen blir Sverige-vd:n Per Kjellander. Martin Dusseldorp, som idag är vd för Egmont Publishing i Polen/Central Eastern Europe, blir ekonomidirektör i samband med att Egmont Publishings nuvarande ekonomidirektör, Anette Nilsson, väljer att lämna företaget.

Marika Bark, idag förlagsdirektör för verksamheten i Malmö, blir ansvarig för den nya, internationella Kids-organisationen.

Johan Taubert, som idag är förlagsdirektör för Tidskrifter i Stockholm, får även ansvar för magasinsverksamheten i Malmö.

– Över lag är det en tuff mediemarknad just nu och vi behöver hela tiden se över vårt sätt att jobba och hur vi organiserar oss. En bakomliggande orsak till den här förändringen är mer samordning och effektivisering, säger Per Kjellander till Dagens Media.

Men samtidigt innebär förändringen att 23 tjänster försvinner från den svenska verksamheten. Det handlar om tjänster inom ekonomi, marknad och redaktionerna.

Besparingen blir på omkring 10 miljoner kronor.

– Det är alltid ledsamt när duktiga och omtyckta medarbetare tyvärr måste lämna oss. Vi vill fortsatt vara stora, starka och lönsamma, vilket skapar möjligheter för oss att fortsätta förvärva, lansera och satsa. Det är den långsiktiga ambitionen och för att lyckas måste vi genomföra åtgärder där vi anpassar kostnaderna efter intäkterna.

Hur kommer neddragningarna att påverka resultatet?

– I år påverkar det resultatet negativt eftersom det kostar att spara. Men vi kommer fortfarande att göra vinst i paritet med förra året. Nästa års resultat kommer det dock att påverka positivt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.