Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

UPPDATERAD: Patrik Hadenius till Norstedts

Publicerad: 14 Februari 2020, 06:40
Uppdaterad: 17 Februari 2020, 08:46

”Det gäller förstås att anpassa sig när affären ser annorlunda ut”, säger Patrik Hadenius.

Foto: Kajsa Göransson

Utgivarnas vd lämnar för att inta rollen som förlagschef på Norstedts.


Ämnen i artikeln:

NorstedtsUtgivarna

Utgivarnas vd Patrik Hadenius lämnar för att i stället bli förlagschef på Norstedts. Patrik Hadenius är språkvetare i grunden och har tidigare även varit chefredaktör för Forskning & Framsteg, Modern Psykologi och Språktidningen, som han grundade 2007.

– Det är jätteroligt och är en rolig utmaning. Det är ett lite grann ett steg från tidnings- och tidskriftsbranschen men ändå fortfarande inom en liknande bransch. Det ska bli spännande att ta med sig det jag har lärt mig från medierna och även spännande att lära mig något nytt, säger Patrik Hadenius till Dagens Media. 

Vad kommer vara den största utmaningen?

– Det är den stora omställningen från tryckta böcker där ljud har vuxit så kraftigt. Sedan ökar läsandet och lyssnandet tillsammans, så det finns verkligen en marknad och ett behov men det gäller förstås att anpassa sig när affären ser annorlunda ut. 

Patrik Hadenius tillträder sin nya tjänst den första april i år. Vem som blir vd för Utgivarna när Patrik Hadenius lämnar är ännu inte klart. 

– Norstedts har förändrats med flera förvärv, framväxten av ljudböcker och nya konsumentbeteenden. Bokmarknaden är i omställning och en förlagschef måste ha både analysförmåga och engagemang för att förlaget ska ta rätt strategiska beslut. Med Patrik Hadenius får vi en chef med helt rätt egenskaper, säger Eva Gedin, vd på Norstedts Förlagsgrupp, i ett pressmeddelande. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NorstedtsUtgivarna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.