Tidskrifter
UPPDATERAD: Minskad vinst för LRF Media
Publicerad: 10 mars 2020, 12:35
Ann Henriksson, vd LRF Media, samt Pontus Haraldsson, mediehusets CFO.
Foto: LRF Media
UPPDATERAD: LRF Media AB minskar något i både vinst och omsättning 2019, men ser stor potential i sin e-handelplattform ”Land Shopping”: ”Vi ser en ökad efterfrågan och omsättningssiffrorna har stigit väldigt mycket det senaste halvåret, säger vd:n Ann Henriksson till Dagens Media.
Ämnen i artikeln:
LRF MediaLRF Media AB omsatte förra året 262 miljoner kronor netto och redovisar ett rörelseresultat på 23,7 miljoner kronor ebit, enligt bolagets CFO Pontus Haraldsson.
Resultatet innebär en minskning jämfört med 2018, då bolaget omsatte 272 miljoner kronor netto år 2018 och gjorde ett rörelseresultat om 32 miljoner kronor, ebit.
Tittar man till hela koncernen landar omsättningen för LRF Media 2019 på 296 miljoner kronor, och man redovisar ett resultat på dryga 17 miljoner kronor före skatt.
– Det är ingen stor vinstminskning. Vi har förvärvat en del och då uppstår det goodwill. Vi har också gjort stora förändringar på försäljningssidan, vilket inneburit engångskostnader. Det är nog den främsta anledningen, säger vd:n Ann Henriksson till Dagens Media.
En av LRF Medias ljuspunkter 2019, är att varumärket Land överträffar förväntningarna. I senaste Orvestomätningen till exempel, steg tidningens räckviddssiffror från 292 000 till 323 000.
– Det är väldigt roligt att vi får nya läsare på Land, som inte har någon digital prenumerationsvariant. Där sticker vi ut en del då den överträffar våra budgetsiffror och förväntningar.
Det finns inte heller några planer på en digital prenumerationsaffär för Land. I stället satsar mediehuset stort på e-handel med utgångspunkt i Lands varumärke: Land Shopping.
– Det finns en stor efterfrågan och omsättningssiffrorna har ökat väldigt mycket det senaste halvåret, så det är jättekul, säger Ann Henriksson.
Land Shopping berättar hon, består till stor del av hantverk och lokalproducerade produkter från olika delar av landet – som läsarna själva är medskapare av, då de tipsar om lokala produkter och själva ibland är producenter.
Under 2019 drabbades LRF Media av ett annonstapp om 14 procent. Bolagets CFO Pontus Haraldsson vill inte uppge några konkreta siffror, men säger att situationen ser likadan ut för LRF Media som för andra mediehus: det är inom print som det största tappet skett.
Ann Henriksson igen:
– Vi tappar precis som alla andra. Men vi är störst, och väldigt kända, i vår nisch inom B2B. Den står sig bättre än konsumentdelen. Vi utökade samarbetet med vår säljpartner Adviser 2019, vilket har gett ny energi. Det tror vi på framöver.
Vad är högst upp på LFR Medias agenda år 2020?
– Att hålla ställningen för våra varumärken. När det gäller Land tror vi mycket på e-handeln som jag nämnde. Sen har vi fullt fokus på att få våra nya förvärv att lyckas, och att titta på framtida sådana.
LRF Media har nyligen investerat i den digitala marknadsföringsbyrån Brath, som man hoppas ska ge skjuts framåt – liksom startupbolaget Skiras digitala spannmålshandel som man ser en ökad efterfrågan på.