Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Uppåt för LRF Media

Publicerad: 18 Juli 2019, 13:53

LRF Media ökar resultatet och är nästan kvitt skatteskulden från ”tryckerimomsfrågan” år 2015.


Ämnen i artikeln:

LRF Media

För drygt fyra år sedan led mediehuset LRF Media av mångmiljonförluster och massiva sparpaket. På senare år har bolaget dock krympt sin omsättning och hållit igen på kostnader.

Rörelseresultat landar år 2018 på 32 miljoner kronor, ebit. Det är en marginell förbättring jämfört med året innan, då resultatet landade på 26 miljoner kronor.

Bolaget omsatte förra året 272 miljoner kronor netto, vilket är en liten minskning jämfört med 2017 då man landade på 280 miljoner kronor.

LRF Media ökade under året från 96 till 106 anställda. Förra året förvärvade mediehuset nyhetssajten ehandel.se, som är en branschsajt för e-handlare med systersajter i Finland, Norge, och Danmark. Nyförvärvet driver även e-handelskonferensen NXT. Övriga varumärken hos LRF är bland andra ATL, Land, Land Lantbruk, Land Skogsbruk och Lantmannen. 

LRF Media hade vid början av 2018 en skuld till Skatteverket på 13,5 miljoner kronor exklusive ränta. Detta efter felaktigt debiterad tryckerimoms i samband med den så kallade ”tryckerimomsfrågan”  år 2015. Tryckerierna ålades då i en dom från Högsta Domstolen att de skulle betala tillbaka de felaktiga momsbeloppen till sina kunder. LRF Media uppger i sitt bokslut att man nu fått in pengar från alla tryckerier förutom ett, som just nu befinner sig i en konkursprocess. LRF Medias krav på konkursboet är 2,3 miljoner kronor exklusive ränta.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

LRF Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev