Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Unn Edberg: ”2021 kommer vi att gå tillbaka till kärnan”

Publicerad: 2 Januari 2021, 09:32

”Att vara relevant blir nyckelbegreppet 2021”, säger Unn Edberg, publisher Vi Media.

Unn Edberg, publisher Vi Media, tror att vi nästa år kommer att gå tillbaka till kärnan och besvara frågor som ”varför finns journalistik?” och ”vilket behov fyller vi hos publiken?”.


Ämnen i artikeln:

Unn EdbergViNyårsfrågan

Vad tycker du har varit årets största lärdom?

– Att läsarintäkt är det viktigaste för branschens överlevnad. När allt annat rasade på grund av pandemin var det intäkter från prenumeranter som gjorde att branschen trots allt stod relativt stark.

Vad tycker du har varit årets viktigaste publicering?

– SVT-dokumentären ”Att rädda ett barn” var välberättad och stark. Jag tycker också att ”Familjen” av Johanna Bäckström Lerneby var en viktig reportagebok.

Vad tycker du har varit årets tuffaste utmaning?

– Den ligger i ledarskapet. Att hålla kreativiteten i teamet uppe genom alla dessa videomöten. Att behålla känslan av samhörighet på företaget. Att skapa förutsättningar för arbetsglädje. Att producera hemma går ju fint, men det är svårare att ha kul ihop när alla jobbar utspritt.

Med ett 2020 präglat av coronapandemin, vad tror du kommer definiera år 2021?

– Pandemin har fått oss alla att tänka till kring vad som är viktigt i livet och för journalistiken. Jag tror att vi 2021 kommer att gå tillbaka till kärnan: varför finns journalistik? Vilket behov fyller vi hos publiken? Som en konsekvens kommer vi i branschen att behöva bjuda in publiken mer när vi skapar nya tjänster och journalistiskt innehåll. Och givetvis använda vår data.

– Att vara relevant blir nyckelbegreppet 2021. Då blir innehållet och produkten åter i fokus, snarare än sidotjänster och kommersiella samarbeten – även om de kan fortsätta utvecklas också, men mer som en bieffekt än som ett huvudfokus.

 

Redaktionen Dagens Media

Ämnen i artikeln:

Unn EdbergViNyårsfrågan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.