Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Ungdomstidningen Bobo lägger ner

Publicerad: 28 April 2015, 07:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

Bobo riktade sig till barn och ungdomar i åldrarna 12 till 16 år. Då tillräckligt många inte köpte pappersprodukten slutar tidningen säljas.


Efter bara tre nummer lägger den nystartade ungdomstidningen Bobo ner. Enligt BG Nilensjö, ansvarig utgivare, beror nerläggningen på att tillräckligt med annonser och prenumerationer inte har sålts.

– Det var en chansning där vi ville se om det fanns någon målgrupp för ungdomstidningar idag. Vi lyckades verkligen digitalt, men nu lägger vi ner, säger BG Nilensjö till Dagens Media och fortsätter:

– Det är en jävligt svår målgrupp att förstå sig på. Vi fick 5 000 gillningar på Instagram under två dagar, men vi får dem inte att köpa tidningen. De går in på Youtube-kanalen och besöker Facebook, men ungdomar idag är inte printmässigt intresserade.

Sajten, som enligt BG Nilensjö, har gjort succé kommer att finnas kvar i ett par månader innan den också stängs ner.

– Anna Sandahl som jobbade med tidningen har hoppat på vårt nya projekt Matkärlek. Där kommer hon ha ett fast frilansuppdrag. Karolina Hjertonsson kommer att vara frilans på andra håll.

När tidningen Bobo startade lanserades den som en livsstilstidning för unga som bland annat skulle innehålla musik, spel och andra frågor som berör barn och ungdomar i åldrarna 12 till 16 år.

Kommer ni att våga starta något nytt sådant här projekt igen?

– Inte mot den målgruppen, men vi har andra grejer på gång. En tidning kan inte överleva utan annonser och vi hittade helt enkelt inga som ville annonsera, säger BG Nilensjö.

Bobo producerades av förlaget Mediavänner.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.