Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Trängseln ökar i modehyllan

Publicerad: 20 Januari 2011, 05:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Med Solo Mode och Style By får modesegmentet två nya aktörer. “Det är ett väldigt trångt segment”, säger MEC:s printchef Malin Asp Helldin.


Dagens Media kunde igår avslöja att Frida Förlag i vår lanserar titeln Solo Mode, en tidning som på sikt ska ges ut med fyra nummer per år.

– Solo är nu ett etablerat magasin. Vi har utvecklat hela tidningen och även modedelen. Det har läsarna gillat och de har även efterfrågat mer mode, berättade Annika Norman, redaktör på Solo Mode.

I mars kommer också det första numret av Bonnier Tidskrifters ”Style By”, som frontas av modeprofilen Elin Kling. Samtidigt går Metro på modeoffensiv med månadstidningen Metro Mode.

De nya magasinen kommer knappast att sakna konkurrenter – varken om läsare eller annonsörer.

– Utmaningen för de nya produkterna är ju att differentiera sig tydligt mot sina konkurrenter, både i inriktning redaktionellt, men också utseendemässigt, om de ska lyckas i tidningshyllan, säger Malin Asp Helldin, printchef på MEC.

Enligt en kartläggning som Dagens Media nyligen genomförde går många modetitlar fortfarande bra annonsmässigt, även om de flesta tappar i upplaga och räckvidd.

– Många annonsörer vill synas i den miljön. Är man ett klädmärke som går i Elle eller Damernas Värld så visar man att man är ett varumärke att räkna med, sa Maxus printchef Patric Meyer då.

Malin Asp Helldin tror att ”Style By” har störst chans att slå sig in i segmentet.

– De satsar ju också hårt på tillhörande sajt och gör ett försök att hålla kvar läsaren där mellan utgåvorna. Solo Mode känns som en svårare produkt, framförallt för att den kommer kännas mindre aktuell med två utgåvor per år. Snabbt mode är ju något som läsarna är vana vid, med tanke på nätet samt tidningar som Sofis Mode och Chic, säger hon.

I spalten till höger kan du läsa om modetidningarnas annonsförsäljning och räckvidd.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.