Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Trädgårdstidningar mot strömmen

Publicerad: 4 Februari 2015, 22:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14

TIDSKRIFTER. Tidskriftsläsandet minskar men trädgårds- och hälsotidningarna hittar nya läsare, visar senaste Orvesto.


Ämnen i artikeln:

Orvesto

Bäst av trädgårdstidningarna går Hus & Hem Trädgård som ökar räckvidden med 27 procent till 123 000 läsare enligt Orvesto Konsument 2014:3, jämfört med samma mätning 2013.

Hem Ljuva Hem Trädgård växer med 15 procent till 86 000 läsare och Allers Trädgård med 10 procent till 176 000 läsare.

Även jätten i segmentet, Allt om Trädgård, ökar, med 7 procent till 216 000 läsare, medan Drömhem & Trädgård går mot strömmen och tappar 19 procent i räckvidd till 103 000 läsare.

Förutom trädgård är hälsosegmentet vinnare i den senaste Orvestomätningen.

Topphälsa ökar räckvidden med 19 procent till 142 000 läsare medan Hälsa & Fitness växer med 15 procent till 70 000 läsare.

Även Sats Magasin, Friskispressen Runner's World får fler läsare medan Må Bra, Hälsa och I Form minskar något.

Det totala tidskriftsläsandet fortsatta dock att minska under slutet av 2014, och de flesta titlar har tappat läsare jämfört med 2013.

Varje person läste i snitt 4,3 tidningar under mätperioden, vilket är en nedgång från 4,5 tidningar för ett år sedan.

Bland de största förlorarna finns kvällstidningarna. De flesta av Aftonbladets och Expressens bilagor tappar mellan 10 och 20 procent i räckvidd. Aftonbladet tappar nästan 30 procent till 139 000 läsare.

Aftonbladet Wellness rider dock på hälsotrenden och ökar med 19 procent till 117 000 läsare.

Den största enskilda vinnaren i Orvesto 3:2014 är musiktidningen Gaffa som växer med 61 procent till 29 000 läsare.

Se fler räckvidder i dokumentet till höger.

Om Orvesto Konsument 3:2014

Undersökningen genomfördes av TNS Sifo under perioden 1 september – 31 december. Totalt deltog 12 809 personer i mätningen.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Orvesto

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.