Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Trädgård, mat och motor ökar

Publicerad: 9 Juni 2015, 21:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:58

Våren har inte helt oväntat fått svenskarna att läsa fler trädgårdstitlar. Även motorpressen och matsegmentet ökar, visar senaste Orvesto Konsument.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Som vanligt är det övervägande dystert när TNS Sifo nu släpper årets första Orvesto Konsument. Bland annat har modetidningarna haft en tuff vår. Chic och King backar med hela 19 procent vardera till 55 000 respektive 51 000 läsare, medan både Damernas Värld och Elle tappar 17 procent av läsarna. DV Mode och Plaza Kvinna minskar med 14 respektive 13 procent.

Även historiesegmentet har det tufft. Samtliga av de tre titlar som mäts i Orvesto Konsument tappar läsare. Populär Historia backar med 9 procent till 172 000 läsare och Allt om Historia tappar 6 procent till 207 000 läsare. Samtidigt backar Världens Historia med 3 procent – tidningen har nu en räckvidd på 185 000 läsare.

Bättre ser det däremot ut i trädgårdssegmentet där flera av titlarna ökar räckvidden. Hus & Hem Trädgård ökar med hela 24 procent till 128 000 läsare, Hem Ljuva Hem Trädgård ökar med 18 procent till 97 000 läsare, och Allt om Trädgård ökar med 13 procent till en räckvidd på 236 000 läsare. Allers Trädgård läses nu av 199 000 läsare – en ökning på 9 procent.

Även de flesta titlar i matsegmentet kan glädja sig åt vårens siffror. Sticker ut mest gör relativt nya Hunger, som skiljer ut sig i segmentet genom att ha en mer granskande inriktning, som ökar räckvidden med hela 30 procent till 30 000 läsare. Hembakat når nästan samma nivå och ökar med 29 procent till 111 000 läsare och Matmagasinet kan stoltsera med en ökning på 17 procent. Tidningen har nu en räckvidd på 104 000 läsare.

I motorsegmentet hittar vi också flera positiva nyheter. Bilsport Classic ökar med hela 18 procent till en räckvidd på 120 000 läsare. Trailer och Traktor ökar med 8 respektive 7 procent till 71 000 respektive 48 000 läsare.

Jätten i segmentet, Vi Bilägare, tappar dock 3 procent av läsarna och har nu en räckvidd på 248 000 läsare.

Se fler räckvidder i dokumentet här uppe till höger.

LÄS ÄVEN

GP och SvD tappar mest

Orvesto Konsument 2015:1

Undersökningen genomfördes av TNS Sifo 1 januari – 30 april 2015. Totalt deltog 12 573 personer i mätningen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.