Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Tjejtidningarnas superras – alla tappar

Publicerad: 16 Februari 2011, 11:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Läsarnas flykt till nätet drabbar tjejtidningarna med full kraft. Men trots att hela segmentet tappar läsare satsar förlagen på nylanseringar.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentFrida FörlagBonnier TidskrifterTSOrvesto

– Det kommer inte att bli lättare framöver, säger Malin Asp Helldin, printchef på MEC.

Den senaste officiella läsar undersökningen Orvesto konsument 2010:3 blev dyster läsning för de magasin som vänder sig till tjejer och kvinnor.

Speciellt backar mode inriktade titlar som vänder sig till unga kvinnor.

– I mätningarna tappar segmentet enormt. Det är en nedåtgående trend och vi kommer att få se fortsatta tapp även fram över, säger Malin Asp Helldin, printchef på mediebyrån MEC.

Frida Förlag drabbas hårt. Tidningen Frida backade med nära 25 procent jämfört med föregående år – mest i segmentet.

Sedan toppnoteringen 2002 har räckvidden halverats.

– Den allmänna tron är att man sysselsätter sig mer och mer på nätet. Det är grundfilosofin när vi resonerar, säger Ove Jerselius, vd för Frida förlag.

Men han är också självkritisk.

– Vi måste också fråga oss om vi gör tillräckligt bra tidskrifter. Gör vi inte det blir vi bortvalda. Framför allt gäller det att göra bättre tidningar för att få upp räckvidden, säger han.

Trots de vikande läsartalen är Frida Förlag ett lönsamt bolag, mycket beroende på att upplageintäkterna är fortsatt höga.

– Solo kommer i TS redovisning för 2010 att redovisa en ökad försäljning, vilket gör Orvestos räckviddssiffra svårförklarlig, säger Ove Jerselius.

Bonnier Tidskrifter har redan skrotat Glamour. Nu är DV Mode en av de tidningar som uppvisar ett tvåsiffrigt tapp.

Enligt Linda Grahn, publisher för mode och inredning på Bonnier Tidskrifter, står dock tidningen stark.

– DV Mode tappar i linje med övriga tidningar i segmentet. Men varumärket är starkt och vi har etablerat titeln som en exklusiv prestigeprodukt för annonsörerna, säger hon.

Trots de vikande läsartalen når flera nylanseringar snart marknaden.

• Frida Förlags ”Solo Mode” kommer i mars.

• Bonnier Tidskrifter lanserar ”Style by”, med Elin Kling som dragplåster

och skönhetsmagasinet ”Visage”.

• Metro lanserar månads magasinet ”Metro Mode”.

– Det är intressant att folk vågar satsa trots den vikande trenden. Men jag tror inte att det kommer att bli lättare framöver, säger Malin Asp Helldin.

För Bonnier Tidskrifter är ”Style by”, med tillhörande sajt, ett tydligt försök att vinna tillbaka de unga läsare som får sin modefix på bloggar och nätsajter.

– Vad gäller mode har vi stark konkurrens från nätet och bloggare, vilket vi tar på stort allvar. Det är bland annat därför vi startar Style By, säger Linda Grahn.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev