Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Tidskriftstapp planar ut i år

Publicerad: 11 November 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Nedgången i tidskrifternas tryckta annonsaffär har minskat rejält hittills i år.


Det stora annonstappet för den svenska tidskriftsmarknaden kan vara på väg att plana ut.

Under årets tre första kvartal minskade investeringarna i tryckta tidskriftsannonser med 7 procent, jämfört med samma period 2013. Det är ett betydligt mindre tapp jämfört med de senaste åren.

Motsvarande nedgång mellan 2012 och 2013 var 14 procent, enligt IRM.

– Det är en tydlig trend att tappet för tidskrifterna minskar efter de senaste årens stora nedgångar, säger IRM:s vd Madelein­e Thor.

Under de första tre kvartalen 2014 köpte svenska annonsörer tryckta tidskriftsannonser för 1 miljard kronor. Det är en minskning med 100 miljoner kronor jämfört med samma period året före.

Under det tredje kvartalet 2014 växte den totala reklammarknaden i Sverige med 3,1 procent, till en omsättning på 7,2 miljarder kronor. Det är den starkaste tillväxten på tre år, enligt IRM, som har skrivit upp prognosen för 2014 och nu räknar med en total uppgång på 2,4 procent.

Tillväxten drivs främst av den digitala annonsmarknaden. Webb-tv, mobilt och sök ökar mest, men även displaymarknaden har fått ett tydligt uppsving hittills i år, efter att ha stått och stampat på 3–4 procents tillväxt de senaste åren.

Även för tidskrifterna, som länge halkade efter digitalt, ökar de digitala intäkterna.

Mellan 2012 och 2013 ökade tidskrifternas digitala intäkter från 240 till 294 miljoner kronor.

– Tillväxten kommer att fortsätta i år. Hittills i år omsätter tidskrifterna 230 miljoner kronor på webben, säger Madeleine Thor.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.