Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

”Tidskrifter är ett bra komplement”

Publicerad: 9 Oktober 2012, 10:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Majoriteten av tidskrifterna i senaste Orvesto Konsument minskar i räckvidd. Det får annonsörerna att följa med målgruppen, berättar Alexander Högman, ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för tidskrifter och till vardags reklamchef på Renault.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentSveriges Annonsörer

Av 227 redovisade titlar i Orvesto Konsument ökar 63 stycken sin räckvidd jämfört med årets första mätning. Men hela 154 titlar minskar och bara 10 titlar ligger oförändrat.

De minskande räckvidderna gör det svårare för annonsörerna att nå sin målgrupp.

– Tidskrifter är väldigt bra när de har hög affinitet, men när räckvidderna minskar är det otydligt vart läsarna tar vägen. När de går till andra plattformar måste vi som annonsörer följa med, men det är en utmaning, säger Alexander Högman.

Finns det en risk för att annonsörerna helt överger tidskrifter?

– Nej det tror jag inte. De som redan idag annonserar i tidskrifter kommer att fortsätta om de ser effekt. Men de som inte är så stora tidskriftsannonsörer kanske väljer något annat medium.

Alexander Högman påpekar dock att bara för att papperstidningarna tappar i räckvidd behöver inte det betyda att tidningens varumärke försvagas.

– Tidskrifter finns ju också på nätet och i andra former. Att finnas på många plattformar kan göra varumärket starkare och det är en bra miljö att synas i.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.