Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Tidsams besked om en eventuell prishöjning dröjer

Publicerad: 6 Oktober 2020, 10:06

”Även om vi effektiviserar kraftfullt inom vissa områden så har vi fortsatt vissa större kostnader som är svårare att påverka”, säger Tidsams vd Daniel Andersson.

Frågan om en justerad prislista diskuterades på Tidsams styrelsemöte förra veckan. Med vd:n Daniel Andersson vill i dag inte berätta vad man landat i: ”Vi vill informera våra avtalsförlag om detta innan det kommer ut i media”.


Ämnen i artikeln:

Tidsam

Dagens Medias bloggare Anders Malmsten skrev i förra veckan att Tidsam planerar en prishöjning på 2–3 procent.

När Dagens Media nådde Tidsams vd Daniel Andersson ville han inte spekulera kring om det skulle bli aktuellt med en prishöjning, med hänvisning till att frågan skulle diskuteras på torsdagens styrelsemöte.

En knapp vecka senare bekräftar Daniel Andersson att saken var uppe för förhandling under mötet.

– Ja, vi diskuterade detta på förra veckans styrelsemöte.

Men han vill i dag inte berätta något om vilket beslut som fattats i frågan.

– Vi vill informera våra avtalsförlag om detta innan det kommer ut i media. Det är en hederssak att först kommunicera med de vi har avtal med. När detta är avklarat så berättar jag gärna om alla detaljer.

LÄS OCKSÅ: Tidsam: ”Historiskt sett har vi höjt runt 2 procent”

Om det blir en höjning: Varför behövs det?

– Om vi höjer priset beror det på att vi, trots vikande volymer och intäkter, vill göra allt för att behålla konkurrenskraften i butik så att vi kan optimera försäljningen så mycket det går, säger han och fortsätter:

– Tidsam har i dag lika mycket säljresurser som för tio år sedan trots att försäljningen sjunkit under dessa år, och det kostar. Men vi anser att det är värt varenda krona då vi gör skillnad ute i butik.

”Det är en hederssak att först kommunicera med de vi har avtal med”

I Tidsams uppdrag ingår att säkerställa rätt placering på avdelningen och rätt yta, framhåller Daniel Andersson. Utöver det säljer de kampanjer, hjälper butikerna med rutiner samt försöker engagera personalen.

– Även om vi effektiviserar kraftfullt inom vissa områden så har vi fortsatt vissa större kostnader som är svårare att påverka, exempelvis ska vi fortsatt leverera till lika många butiker, men det är en mindre volym som måste dela på kostnaden.

LÄS OCKSÅ: Anders Malmsten: ”På torsdag höjer Tidsam priserna som vanligt”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Tidsam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.