Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Tidningskungen siktar på fördubbling

Idag får Tidningskungen in 1500 nya Flex-abonnenter varje månad. Snart ska de bli 3000 per månad, berättar grundaren Johan Sundström.


Publicerad 2013-10-22 03:51
Uppdaterad 2015-12-06 13:30

Ämnen i artikeln:

Aller Media

Dela artikeln:

Det var i maj i år som Tidningskungen lanserade abonnemanget Flex, där prenumeranterna får välja tre valfria tidningar till en totalkostnad på 99 kronor i månaden.

Det är genom att utveckla Flex som Tidningskungen ska locka fler prenumeranter. Idag har Flex cirka 1600 aktiva prenumeranter.

Idag kan prenumeranterna välja mellan cirka 50 titlar från förlag som Bonnier, Egmont Tidskrifter, IDG och First Publishing Group, men Tidningskungen ska skriva avtal med fler förlag.

– Vår ambition är att Flex ska innehålla titlar från alla stora förlag och vi är inne på sluttampen med avtalen, säger Johan Sundström.

Men samtidigt som Tidningskungen får in 1500 nya prenumeranter per månad, så tappar bolaget samtidigt cirka 30-35 procent ganska omedelbart.

Enligt Johan Sundström försvinner många efter den första gratismånaden.

– Vi tappar dem ganska direkt.

Nästa steg för Tidningskungen är ett digitalt erbjudande, men det kommer med största sannolikhet inte att lanseras förrän efter årsskiftet.

– Vi håller på att utveckla den digitala plattformen. Men vi vill ha hela utbudet i vår fysiska Flex först, sedan kan vi lansera digitalt.

Tidningskungen ägs av Bonnier Tidskrifter, Aller Media och Egmont Tidskrifter som har andelar på 20 procent vardera. Resterande 40 procent ägs av grundarna Johan Sundström och Ola Degerfors.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.