Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Tidningskungen siktar på fördubbling

Publicerad: 22 Oktober 2013, 03:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

Idag får Tidningskungen in 1500 nya Flex-abonnenter varje månad. Snart ska de bli 3000 per månad, berättar grundaren Johan Sundström.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaEgmont TidskrifterBonnier TidskrifterTidningskungen.se

Det var i maj i år som Tidningskungen lanserade abonnemanget Flex, där prenumeranterna får välja tre valfria tidningar till en totalkostnad på 99 kronor i månaden.

Det är genom att utveckla Flex som Tidningskungen ska locka fler prenumeranter. Idag har Flex cirka 1600 aktiva prenumeranter.

Idag kan prenumeranterna välja mellan cirka 50 titlar från förlag som Bonnier, Egmont Tidskrifter, IDG och First Publishing Group, men Tidningskungen ska skriva avtal med fler förlag.

– Vår ambition är att Flex ska innehålla titlar från alla stora förlag och vi är inne på sluttampen med avtalen, säger Johan Sundström.

Men samtidigt som Tidningskungen får in 1500 nya prenumeranter per månad, så tappar bolaget samtidigt cirka 30-35 procent ganska omedelbart.

Enligt Johan Sundström försvinner många efter den första gratismånaden.

– Vi tappar dem ganska direkt.

Nästa steg för Tidningskungen är ett digitalt erbjudande, men det kommer med största sannolikhet inte att lanseras förrän efter årsskiftet.

– Vi håller på att utveckla den digitala plattformen. Men vi vill ha hela utbudet i vår fysiska Flex först, sedan kan vi lansera digitalt.

Tidningskungen ägs av Bonnier Tidskrifter, Aller Media och Egmont Tidskrifter som har andelar på 20 procent vardera. Resterande 40 procent ägs av grundarna Johan Sundström och Ola Degerfors.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev