Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

"Tidningsdöden i modebranschen finns inte"

Publicerad: 2 Juni 2017, 09:14
Uppdaterad: 2 Juni 2017, 10:36

Scandinavian Mans redaktion på plats i sina nya lokaler i Mood-kvarteret i Stockholm: Modechef Ursula Wångander, art director Erik Olofsson, grundare och chefredaktör Konrad Olsson, samt grundare och vd Jonas Bergström.

Skandinavian Man släpper internationellt modemagasin för att sprida nordiska modevarumärken.


Syftet med magasinet är att ta nordiska mode- och livsstilsvarumärken utanför de nordiska gränserna och vidare ut till resten av världen. Magasinet kommer ha ett omfång på 200 sidor och kommer ut första gången i september globalt.

– Det kommer bestå av både modereportage med fokus på skandinaviskt herrmode och porträtt på inflytelserika Skandinaviska män bestående av en uppsjö av designers, entreprenörer och skådespelare. Vi kommer även ha berättelser utifrån teman som vi anser är unikt för Skandinavien. Vi kommer bevaka ämnen som hållbarhet och jämställdhet, där kommer vi vara unika som manligt modemagasin, säger Konrad Olsson, chefredaktör och grundare, till Dagens Media.

Hur kommer det sig att ni ska skriva om just de ämnena?

– Om man tittar på Skandinavien och på det som vi är unika och framgångsrika på så är det just de här frågorna. Det är fullständigt naturligt för oss att vi skapar ett innehåll utifrån det som sker i Skandinavien. När vi är ute berättar om oss i London, New York och Tokyo har vi inga problem med att hävda att Skandinavien är mest jämställt och exempelvis har mest närvarande pappor, för det finns flera saker som understödjer det.

Konrad Olsson ser inget hinder med att starta modemagasin när resten av branschen kämpar för att överleva, han ser det snarare som ett naturligt nästa steg.

– Tidningsdöden lever i månadsmagasinsvärlden, stora förlag som ger ut magasin varje månad har problem men den här typen av magasin – som är mer åt coffeetable-hållet med större omfång och hög kvalitet på papper – kommer det fler och fler av. Det sker i kombination med andra typer av verksamheter och vi ser tidningen som en jätteviktig del i vår verksamhet. Det ger oss en röst, en point of view och ger varumärken, våra partners och annonsörer plats för exponering. Tidningsdöden i modebranschen finns inte, Vouge slår försäljningsrekord år efter år och det behövs fortfarande högkvalitativa magasin.

Magasinet kommer lanseras genom ett event i New York i oktober men redan i augusti rullas en ny sajt ut. Materialet på sajten kommer distribueras gratis och bland annat bestå av innehåll från magasinen, men även nyhetsartiklar inom mode och streetstyle fotografier för att visa upp ”den Skandinaviska mannen”.

Modechef på det nya magasinet blir stylisten Ursula Wångander och AD blir formgivaren Erik Olofsson. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.